Sabtu, 29 November 2014

TUJUH MAKANAN YANG BANYAK KALSIUM UNTUK KESIHATAN TUBUH ANDA


Sumber : Google

Semua orang tahu tentang kebaikan kalsium bukan? Kalsium berperanan bukan sahaja dalam pembentukan tulang dan gigi tetapi juga berfungsi sebagai mempertahankan struktur normal sel, mengaktifkan saraf dan bagus untuk menjaga kesihatan jantung.

Pokok pangkalnya, kalsium memang penting dan sangat sangat diperlukan oleh tubuh kita. Oleh itu, bagi mencapai tujuan tersebut, kita perlu mengambil makanan yang mempunyai kalsium yang tinggi. Berikut adalah tujuh makanan yang mengandungi kalsium :


Keju = keju adalah makanan yang dibuat daripada susu. Keju memiliki hampir semua kandungan nutrisi seperti yang terdapat dalam susu contohnya protein, vitamin, mineral, kalsium, fosforus, lemak dan kolestrol.

Yogurt = Yogurt adalah susu yang diperbuat daripada fermentasi bakteria (penapaian). Yogut boleh dibuat dari apa sahaja jenis susu termasuklah susu kacang soya. Walaubagaimanapun, banyak yogurt yang dibuat dengan menggunakan susu sapi. Yogurt adalah antara makanan yang paling kaya dengan kalsium.

Sayuran hijau = sayuran hijau juga mengandungi kalsium yang sangat tinggi antaranya adalah bayam dan brokoli.

Kacang soya = Jika satu cawan kacang soya direbus tanpa garam, maka dapat menghasilkan 261mg kalsium. Selain itu, kacang soya juga dapat dibuat  susu soya.

Buah buahan kering = buah buahan kering dapat memenuhi keperluan kalsium yang diperlukan tubuh. Buah buahan kering menawarkan 135mg kalsium.

Lobak = Lobak mengandungi kalsium sekitar 200mg sebatang. Memakan lobak bukan sahaja memenuhi keperluan vitamin A tetapi juga keperluan kalsium dalam tubuh kita. 

Ikan sardin = sardin merupakan olahan dari ikan laut yang ditinkan. Ikan sardin dapat memenuhi 33% kalsium yang diperlukan oleh tubuh badan kita. Nasihat saya, ambillah ikan sardin sekurang kurangnya seminggu sekali.

Cara mendapatkan Kalsium dengan produk Shaklee

Memandangkan kalsium sangat penting dalam tubuh badan manusia, Shaklee juga telah mencipta satu produk yang dapat membekalkan kalsium untuk mengurangkan kesan sakit belakang dan sendi iaitu Collagen Powder Shaklee. Produk ini dapat membekalkan banyak kalsium untuk keperluan tubuh badan kita.



Jika anda berminat untuk mendapatkan produk ini, anda boleh menghubungi saya melalui :

Muhammad Nurhaziq bin Abdul Hafiz
Shaklee Independent Distributor
ID : 1171450
Sms/whatsapp/wechat/telegram : 012 9772806
Pengedar Shaklee Kampung Baru, Kuala Lumpur, Keramat, Bangi dan seluruh Malaysia.     

3 ulasan:

  1. sy suka makan soya, yogurt, keju dan of cos sardin..my fav...hihihi

    GIVEAWAY BY KAMEQ DEANNA

    BalasPadam
  2. Makanlah kalsium sedari muda lagi ni.
    Sok2 dah tua, makan banyak pun not all being absorbed. Masa tu usus dah tak 'semuda' umur sekarang.

    BalasPadam

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.