Isnin, 10 November 2014

CARA MENGUATKAN SISTEM IMUN TUBUH AGAR TIDAK MUDAH DISERANG PENYAKIT


sumber : Google


 



Apa itu sistem imun?



Tahukah anda apa itu sistem imun? Sistem imun adalah terdiri daripada koleksi global dan dinamik sel serta tisu yang sangat khusus yang tersebar di seluruh badan. Dalam sistem ini terdiri daripada sumsum tulang, sel sel darah putih, nodus limfa, limpa, Peyer, s patch timus, dan murkosa.

Fungsi sistem imun


Sistem imun berfungsi sebagai satu senjata paling ampuh untuk melawan pelbagai penyakit seperti kanser, kencing manis, dan banyak lagi penyakit biasa. Sistem ini adalah sistem yang paling penting kerana sistem ini bekerja di dalam badan untuk memastikan anda selamat sepanjang hidup.

Apa yang melemahkan sistem imun?


Untuk pengetahuan anda, sistem imun anda memang cukup kuat untuk memusnahkan virus dan bakteria berbahaya namun sistem ini juga boleh menjadi lemah kerana dimusnahkan oleh antibiotik, makanan ringan, pembedahan yang tidak perlu, tekanan, pencemaran, pemakanan yang tidak sihat dan sebagainya.


Tanda tanda sistem imun lemah


Antara tanda yang boleh dikenalpasti untuk mengetahui sistem imun anda lemah ataupun tidak adalah jika jangkitan yang sama berlaku berulang ulang kali contohnya jika anda pernah terkena kudis, anda pergi berjumpa doktor untuk mendapatkan ubat. Dengan izin Allah kudis anda sembuh namun tidak lama kemudian, kudis datang lagi. Itu tandanya sistem imun anda lemah.

Kedua, jika anda mendapat luka mungkin kerana terkena pisau, luka anda mengambil masa yang lama untuk sembuh. Ketiga, apabila anda kerap letih walaupun membuat kerja kerja ringan, itu juga adalah tanda tanda sistem imun anda lemah. Keempat, apabila anda sering selsema maksudnya dalam tempoh beberapa bulan sahaja, anda diserang selsema lagi berulang ulang kali.

Cara menguatkan sistem imun


Ada pelbagai cara sebenarnya untuk menguatkan sistem imun antaranya :
- Elakkan mengambil ubat ubatan, rawatan, dan pembedahan yang tidak perlu.
-   Elakkan suntikan vaksin.
-   Kurangkan pengambilan antibiotik
-  Elakkan sabun yang bersifat antibakteria. Sebenarnya tubuh kita memerlukan bakteria umum untuk mengenal bakteria baru.
-   Awasi kimia berbahaya.
- Jauhi sinar terik matahari (sinar UV) dan radiasi magnetik.
-   Mengambil makanan yang sihat dan seimbang.
- Jangan buang organ organ sistem imun yang penting seperti tonsil, apendiks, limpa jika tiada alasan yang wajar.
-   Menjaga kebersihan.

Cara menguatkan sistem imun dengan Omega Guard Shaklee

Selain daripada cara cara di atas, anda boleh tingkatkan kekuatan sistem imun anda dengan cara mengambil produk Omega Guard yang dihasilkan oleh sainstis sainstis Shaklee dengan menggunakan minyak ikan yang tulin yang diambil dari ikan ikan laut dalam yang terbaik seperti sardin, mackerel, herring dan sebagainya. Omega Guard ini kaya dengan Omega 3 yang mampu untuk menguatkan sistem imun anda dan Insha Allah, anda boleh terhindar dari sebarang penyakit merbahaya dengan izin Allah Taala. 
Sumber : Google


Jika anda mahu mendapatkan produk ini, anda boleh dapatkannya dengan saya melalui :

Muhammad Nurhaziq bin Abdul Hafiz
Shaklee Independent Distributor
ID : 1171450
Sms/whatsapp/telegram : 012 9772806
Pengedar Shaklee Kampung Baru, Kuala Lumpur, Keramat, Bangi (Seksyen 14, Teras Jernang sahaja) dan seluruh Malaysia


























10 ulasan:

  1. empat cara pertama tu, baru saya tahu..

    BalasPadam
  2. info yang sangat2 berguna....mohon share

    tuan tanah mohon izin saya blogwalking kat sini. Jemput baca entri terbaru saya di, http://umiwarham.blogspot.com/

    BalasPadam
    Balasan
    1. Silakan share ye tapi backlink balik ke blog ni ye. Insha Allah...ada masa nanti saya singgah blog awak.

      Padam
  3. rupanya menggunakan sabun anti bakteria juga boleh mengurangkan sistem imun ya.. info yg baru diketahui.. Kalau kudis disebabkan oleh nyamuk gigit [lbih kpdd kulit sensitif], adakah juga disebabkan sistem imun seseorang yg lemah ye?? mungkin itu alahan pada kulit mungkin kan.. dan kalau alahan pada kulit, memang omega guard shaklee dapat membantu masalh tu..
    OMEGA JUGA MAMPU MENURUNKAN BERAT BADAN

    BalasPadam
  4. Sistem imun dilemahkan oleh all sorts of free radicals yang ada all around us.

    BalasPadam
  5. bila dh system imun lumpuh jadik la macam-macam... bahaya btul!
    Petua basi untuk pesakit diabetes

    BalasPadam
  6. Info sihat yang bermanfaat ni. Penyakit zaman moden ni pun semakin kebal dari ubat2an. Jalan terbaik adalah dengan menguatkan sistem imun kita.

    BalasPadam
  7. Info berguna untuk zumal nie... terima kasih kerana kongsikan :)

    BalasPadam
  8. salam dah follow
    http://jungundberuehmt.blogspot.com/2014/10/segmen-naikkan-follower-by-wawaabdulhadi.html?showComment=1415846303221#c3621378324663019627

    BalasPadam

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.