Sumber : Google |
Saya sangat bersyukur kerana
dilahirkan di Malaysia. Malaysia adalah sebuah negara membangun yang hebat
walaupun tidaklah semaju negara Jepun atau Korea Selatan. Saya mengkritik serba
serbi tentang negara ini bukanlah kerana saya tidak pandai bersyukur atau
sengaja mencari kesalahan mana mana pihak cuma saya ingin memperbetulkan
keadaan yang cacar marba itu supaya menjadi cantik dan molek. Saya tidak mahu
orang lain atau generasi akan datang menerima nasib seperti mana yang saya
alami.
Sebagai pengguna pengangkutan awam,
saya dapat merasakan bahawa perkhidmatan pengangkutan awam di negara ini masih
lemah dan teruk! Setiap hari, saya akan menaiki tiga jenis pengangkutan awam
darat iaitu LRT, KTM (Kereta api Tanah Melayu Berhad) dan teksi untuk ke kolej.
Oleh itu, sudah pastilah saya mahukan satu pengangkutan awam yang benar benar
cekap dan berkesan untuk membawa saya ke destinasi.
Saya tidak mahu mengulas tentang
kelemahan LRT dan teksi. Pada saya, kelemahan dalam kedua dua jenis
pengangkutan awam darat itu masih boleh dimaafkan. Biasalah, tidak ada perkara
yang dicipta oleh manusia yang terlalu sempurna dalam dunia ini. Pasti sedikit
sebanyak akan terdapat cacat celanya.
Saya lebih cenderung untuk mengulas
tentang kelemahan KTM – pengangkutan awam yang mengambil masa paling lama untuk
saya sampai ke kolej. Mengapa saya mengatakan pengangkutan awam ini lembab? Ini
kerana saya perlu menunggu selama setengah jam di stesen untuk menunggu KTM
seterusnya sampai. Jika KTM datang pada pukul 2.06 minit petang, KTM seterusnya
tiba pada pukul 2.36 minit petang atau mungkin lebih lewat daripada itu.
Bukan itu sahaja, kadang kala mereka
menggunakan coach yang kecil, lama dan sempit. Sudahlah sempit, tempat duduk
pula tidak banyak. Ramai orang terpaksa berdiri secara berhimpit himpit seperti
‘ikan sardin dalam tin’ di dalam KTM tersebut. Bukan sahaja sempit,
pengudaraannya juga tidak bagus. Berada dalam KTM seperti berada di dalam ketuhar!
Oleh itu, rasa panas, tidak selesa dicampur pula dengan pelbagai jenis bau dari
pelbagai bangsa yang berada di dalamnya sentiasa menusuk hidung saya.
Saya tidak tahu mengapa mereka mesti
gunakan coach yang lama sedangkan mereka ada banyak coach yang baru. Coach yang
lama memang tidak sesuai digunakan terutama pada waktu puncak atau dalam
keadaan penumpang terlalu ramai. Kadang kadang saya terpaksa berdiri selama 45
minit untuk sampai ke destinasi jika pihak KTM menggunakan coach yang lama, sempit
dan kecil itu!
Sudahlah perjalanan dari satu stesen
ke satu stesen yang lain mengambil masa yang lama, kadang kadang pemandu KTM
tersebut berhenti di satu satu stesen selama setengah jam tanpa sebab dan
pemberitahuan! Saya tidak tahu apa yang mereka lakukan sehingga perlu berhenti
begitu lama di satu satu stesen seperti di stesen MidValley contohnya. Apabila
mereka berhenti terlalu lama, orang yang mahu sampai cepat ke destinasi akan
mengalami kelewatan kerana ‘kelembapan’ KTM itu.
Pekerja pekerja KTM juga kadang kala
langsung tiada adab sopan kepada penumpang. Pernah satu ketika, saya berlari
lari apabila KTM sampai. Apabila saya sampai sampai dihadapan pintu, pekerja
yang mengawal penumpang keluar masuk itu lantas menyuruh rakan pemandunya
supaya menutup pintu sambil tersenyum sinis kepada saya. Sakit hati pada waktu
itu hanya Allah sahaja yang tahu. Itu belum lagi kes pasangan warga emas yang
terpisah di stesen gara gara pekerja KTM yang langsung tidak prihatin terhadap
para penumpangnya (mereka menutup pintu terlalu cepat sehingga warga emas itu
tidak dapat menaikinya).
Di atas semua masalah itu, saya ingin
membuat beberapa cadangan. Pertama, tambahkan bilangan KTM supaya para
penumpang tidak perlu menunggu lama di setiap stesen. Cukuplah penumpang hanya
perlu menunggu selama 15 minit sahaja untuk menunggu KTM seterusnya tiba.
Kedua, pihak KTM perlu menggunakan
coach yang baru. Elakkan dari menggunakan coach yang lama, sempit dan panas
itu. Coach yang baru itu juga perlu ditambah bilangannya supaya ramai penumpang
boleh duduk jika mereka perlu mengambil perjalanan yang jauh seperti dari
Seremban ke Rawang misalnya.
Pemandu KTM jangan berhenti di satu
satu stesen terlalu lama sehingga setengah jam kerana menyebabkan orang yang
mahu cepat sampai ke destinasi akan mengalami kelewatan. Jika ada masalah,
segera beritahu kepada penumpang tentang masalah yang berlaku melalui alat
pembesar suara yang disediakan.
Kakitangan KTM juga perlu sentiasa
prihatin kepada penumpang. Pastikan semua penumpang sudah naik terlebih dahulu
baru pintu ditutup. Sediakan juga satu coach khas untuk warga emas dan wanita
mengandung supaya mereka dapat menaiki KTM dengan selesa.
Kesimpulannya, diharapkan semua
teguran dan cadangan saya di dalam blog ini dapat dipertimbangkan oleh
pengurusan KTM supaya KTM dapat menyediakan perkhidmatan yang selesa, cekap,
berkesan, selamat, dan terbaik kepada para penumpang sesuai dengan bayaran yang
kami semua keluarkan.
Memang pengangkutan awam di malaysia masih di tahap kurang memuaskan walaupun semua fasiliti awam tu boleh dikatakan banyak..tak selesa dengan pengangkutan awam terutama KTM komuter..sempit dan kurang selesa
BalasPadambila bercakap tentang kenderaan awam,.saya kata TIDAK,..ada sejarah hitam yang amat perit tentang ini terutama BAS TRANSNASIONAL,..Sumpah demi Allah saya tidak akan dapat memaafkan pemilik syarikat itu,pekerja dan apa saja yang berkaitan,....saya hilang 4 nyawa,......tanpa pembelaan buat diri saya,...jiwa saya sakit,....terlalu sakit,..saya hadapinya sorang diri,......i say no to bus,.....its make me sick,....really sick,..
BalasPadamajal maut tu ditangan tuhan, tapi jangan lah diabaikan waris keluarga... hmmm... buat saya tertanya, tanya pulak.
Padammaafkan saya admin,...kadangkala ia sangat terkesan di hati,.
BalasPadamlama tak singgah sini.
BalasPadamharapnya entri ni dapat membuka mata pihak KTM.layanan tu penting sebab dorang bukannya guna sistem 100% komputer untuk buka dan tutup pintu kan.boleh toleransi lagi kalau ada penumpang nak naik atau turun train.
kebanyakkan masalah diatas adalah berpunca dari manusia, sikap dan pengurusan. hmmm...
BalasPadamsaya dok kat banting ni, tak delah guna sangat pengangkutan awam, sebab yang ada cuma bas dan teksi, bas tak masuk kebanyakkan taman, jalan kat jalan utama je. Teksi? hmmm...
Sokong MHN
BalasPadamDulu masa zumal tinggal di kawasan Lembah Klang, zumal rasa selesa juga dengan LRT dan komuter nie, cuma sikap manusia yang suka bersesak-sesak nak masuk gak dalam train yang penuh. Macam STAR dan Putra tu rasanya masa menunggu tak la lama sangat. Sikap pengguna nie punca masalah dalam pengangkutan awam nie. Kalau kat Perlis, teksi masih tiada meter. Rasanya terlalu mahal dorang caj berbanding pengalaman zumal naik teksi di Lembah Klang tu ^-^
BalasPadamItulah kononnya dasar penjimatan yang dilaung-laung oleh kerajaan tapi YB2 hidup senang lenang dan kaya raya..
BalasPadamMemang tak dinafikan sistem pengangkutan di malaysia sgt tidak efisen n sgt mgecewakan, bas tidak mengikut waktu perjalanan, pemandu bas yg bsikap malas dan sambil lewa, teksi pula masih ade yg meletak hrga sesuka hati tanpa mngunakn meter, tren ktm pula sama juga tidak efisen lembab dan tiada pengurusan yg sistematik..saranan kerajaan utk rakyat mgunakn pengangkutan awam mmg agk mustahil dilaksanakan jika pihak kerajaan tidak dapat memperbaiki kelemahan yg sedia ada
BalasPadam