Sumber : Google |
Sedih sekali apabila mendengar cerita seorang peniaga yang
perniagaan restorannya menjadi rugi seketika. Pada awalnya, dia sendiri tidak
tahu mengapa tidak ramai pelanggan yang datang ke restorannya. Apabila ada seorang
ustaz beritahu bahawa restorannya itu disihir oleh pesaingnya, kemudian barulah
dia tahu kenapa. Setelah ‘diubati’, barulah perniagaannya pulih semula.
Itu adalah seribu satu kisah peniaga yang mengalami nasib
seperti itu. Perniagaan mereka musnah apabila ada manusia yang dengki dengan
mereka selalu. Ada manusia yang tidak boleh melihat orang lain melebihi
dirinya. Maka dia pun menggunakan sihir supaya perniagaan saingannya musnah
dengan sekelip mata. Manusia yang dengki dan gemar menyihir orang ini adalah
manusia yang jahat sebenarnya.
Saya sungguh tidak faham dengan sikap orang kita. Mereka
bukan sahaja tidak pandai bersaing dalam perniagaan malah hati mereka sentiasa
dipenuhi dengan hasad dengki yang tidak berkesudahan. Mereka sama sekali tidak boleh
melihat pesaing mereka maju sedikit dalam perniagaan. Mereka pasti mahu bertemu
dukun supaya perniagaan pesaing mereka itu dilingkupkan!
Manusia semacam ini bukan sahaja mendapat dosa kerana
mendengki, dosa syirik kepada Allah pun mereka akan dapat sekali. Sikap
sebegini sememangnya tidak wajar diikuti.
Persaingan memang biasa dalam segenap ruang kehidupan. Semua
manusia bersaing dalam pembelajaran, pekerjaan, dan perniagaan. Persaingan
sebenarnya adalah sesuatu yang sihat dalam kehidupan. Ia memberi suntikan
motivasi untuk kita untuk terus maju ke hadapan. Bersainganlah secara sihat
untuk mencapai apa sahaja kejayaan. Janganlah memusnahkan apa yang orang lain
ada gara-gara hasad dengki yang sentiasa menghiasi pemikiran.
Dalam perniagaan misalnya, jika pesaing kita mendapat ramai
pelanggan, janganlah kita dengki dengan mereka. Kita perlu mengkaji segala
strategi yang mereka guna sehingga mereka boleh berjaya. Kita perlu belajar
strategi itu, membuat pengubahsuaian, seterusnya mengaplikasikan dalam perniagaan
kita. Menyihir perniagaan pesaing kita tidak membawa kita ke mana mana. Ia
hanya membawa kita ke neraka sahaja!
Sedih sekali melihat orang kita yang tidak pandai berniaga.
Mereka bukan sahaja menjual perkara yang sama, konsepnya pun lebih kurang sama
juga. Jika seorang peniaga membuka restoran menjual masakan berasaskan tom yam,
peniaga yang lain pun turut mahu ikut menjual masakan berasaskan tom yam. Jika
ada seorang peniaga membuka kedai menjual jamu, peniaga lain pun turut sama
mahu menjual jamu. Langsung tidak ada sifat kreatif untuk menawarkan sesuatu
yang berlainan dan baru. Bagaimana mahu mendapat keuntungan berlipat kali ganda
jika sikap kita terus begitu?
Apabila semua orang berniaga perkara dan konsep yang sama, maka
pesaingan pun akan menjadi sangat dahsyat. Apabila pesaingan dahsyat, ia akan
jatuh pula kepada peniaga mana yang boleh menawarkan sesuatu yang lebih
berkualiti dan hebat. Siapa yang dapat menawan hati pelanggan, peniaga itulah
yang akan mendapat lebih banyak keuntungan.
Cuba sekiranya jika kita berniaga sesuatu yang berbeza,
pastilah kita akan menarik ramai pelanggan untuk singgah ke perniagaan kita.
Lalu persaingan pun tidak banyak berlaku. Maka, perbuatan sihir menyihir pun
boleh dielakkan selalu.
Dalam perniagaan pasti ada turun naiknya. Maka kita perlu
banyak belajar, perlu banyak berusaha, dan perlu pandai memilih strategi.
Bukannya dengan menyihir orang berkali kali! Jika hanya pandai menyihir sahaja,
bukan perniagaan orang lain sahaja yang binasa, diri kita pun akan rosak sama.
Bersainglah secara sihat dalam perniagaan. Janganlah ditanam
hasad dengki yang tidak berkesudahan. Banyakkan usaha, belajar, dan
mengaplikasikan strategi. Usahlah guna ilmu sihir menyihir lagi!
Setuju. Semuanya dari mindset, sikap dan norm (budaya). Sekiranya benda ini dapat kita ubah, nescaya boleh berjaya.
BalasPadamTak kan di zaman ini kita masih percaya sihir menyihir lagi. Perbuatan khianat seperti memasukkan benda busuk kedalam tangki air gerai atau kedai sebelah tu ada dengar terjadi. Cuci saje lah. Kalau nak berniaga kita perlu tabah.
BalasPadamMasalah utama biasanya adalah layanan yang teruk (customer service), makanan yang hampir tidak boleh dijamah langsung (tak sedap) dan mahal giler.
BalasPadam