Ahad, 7 Ogos 2016

PUISI : DI PERPUSTAKAAN NEGARA


Tadi aku pergi Perpustakaan Negara,
untuk sudahkan kerja kerja mencari berita,
tiba tiba datang seorang perempuan Cina,
yang entah dari mana,
terus cabut plug laptop yang aku tengah guna, 
kemudian dia pasang plug laptop yang dia punya,
dengan muka tanpa rasa apa apa,
aku pandang muka dia,
bagi isyarat yang plug tu aku tengah guna,
dia boleh buat tak tahu aje!
sakit hati aku der...
aku malas nak bising bising di sini sana,
nanti orang kata aku racist bermaharajalela,
nanti ada Melayu bangang yang kata,
benda macam tu pun nak kecoh satu dunia,
aku ni konservatif, jumud, dan perkauman juga,
tak cukup dengan tu dia kata aku ni macam UMNO pula
kahkahkah aku ketawa,
kesian asyik melayu je yang kena hina,
melayu asyik kena mengalah dengan semua,
kesian melayu kita,
orang sendiri pun dah tak hormat bangsa.
maka terjunlah melayu dengan labu labunya...

3 ulasan:

  1. pergh...tak boleh imagine tahap marah camna kalau kena dekat saya situasi macam ni =(

    BalasPadam
  2. Puisi ini datangnya dari pengalaman atau sekadar idea? Hehhee

    BalasPadam

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.