Selasa, 17 Julai 2018

PELBAGAI VARIASI PENGGUNAAN BAHASA

Image result for bahasa
Sumber

Bahasa merupakan alat komunikasi yang digunakan oleh manusia untuk berinteraksi dalam kehidupan seharian. Selama ini, manusia hanya pandai menuturkan bahasa tetapi mereka tidak mengetahui variasi bahasa yang dituturkan setiap hari.

Di bawah disenaraikan beberapa variasi bahasa yang paling umum dituturkan oleh setiap manusia yang wujud di dunia ini.


Bahasa Vulgar

Maksud : 

Variasi bahasa yang digunakan oleh orang yang kurang terpelajar atau tidak berpendidikan.

Contoh : 

Bahasa-bahasa yang mencarut seperti ‘bodoh’, ‘babi’, ‘fuck’, ‘sial’ dan sebagainya.

Bahasa Slanga

Maksud : 

Variasi bahasa yang digunakan oleh orang-orang tertentu yang sangat terbatas dan tidak diketahui oleh orang yang berada luar daripada kelompok itu.

Contoh :
- Kacang je masa aku jawab soalan soalan Matematik tadi.
- Sadonya mamat hensem tu.
- Jangan cakap abang tak payung.
- Pishang betul aku dalam kelas pensyarah ni.

Bahasa Kolokial

Maksud : 

Variasi bahasa yang digunakan dalam percakapan seharian.

Contoh :

- Kau dah makan belum?
- Kau nak gi mana?
- Aku nak pergi tandas.


Bahasa Jargon

Maksud : 

Variasi bahasa yang digunakan secara terbatas dalam bidang-bidang pekerjaan tertentu.

Contoh:

Pedagogi (pendidikan), ortopedik (perubatan), semantik (bahasa), prima facie (undang-undang).

Bahasa Ken

Maksud : 

Variasi bahasa yang manja, merengek-rengek, dan berpura-pura.

Contoh:

– Tolong encik… saya tak makan lagi hari ni.
– Sayang, jomlah kita makan sama sama…
– Baby…please….


Artikel ini telah disunting dan disiarkan di portal Free Malaysia Today

1 ulasan:

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.