Sumber : Google |
Ni akak nak share cara paling sesuai menghantar resume dan permohonan kerja kepada HR Manager:
1 – Email address menggambarkan siapa kita. Jika nama kita Ahmad,
sebaiknya letak saja ahmad1282@yahoo.com berbanding
perindubulan@yahoo.com atau terunasetia@yahoo.com
2 - Gambar
adalah cinta pertama. Hantarkan gambar yang looks professional agar HR
sudi membaca resume kita. Berpuluh malah beratur resume yang HR tengok
setiap hari dan keutamaan hanya diberi kepada resume terlihat
professional.
3 – English preferable. HR yang baca resume kita
mungkin bukan Melayu makan sambal belacan seperti akak. Mungkin beliau
adalah bangsa lain, atau hiring Manager mungkin Japanese atau Korean
atau Mat Salleh. So, guna English lebih mudah dibaca.
4 – Details
of employment atau working experience adalah sangat menjadi focus. HR
nak tahu, current job anda ini apa gambaran tugasnya. Supaya HR boleh
match dengan roles yang ada vacant di dalam organisasi.
5 – HR
adalah skema. Tambahan kalau HR yang buat recruitment atau IR/ER. Mereka
terbiasa bersikap cerewet, sangat berahsia, terlalu memilih dan sangat
berhati-hati. So, elakkan resume yang acah-acah hipster ada bunga,
tulisan kecik besar dan berwarna warni.
6 – Current salary. HR
nak tahu berapa gaji dan package anda sekarang. Mudah untuk HR match
position anda dengan jawatan yang lebih bersesuaian. Anda mungkin tak
sesuai jawatan A tetapi lebih sesuai dengan jawatan B.
7 – Salary
expectation haruslah logic. Kebiasaanya kenaikan di bawah 50%
berbanding current salary melainkan memang company anda sekarang
membayar harga yang “below market”. Ada yang dibayar 2x ganda gaji jika
calon adalah super power.
8 – Transport ada tak? Boleh re
location? Nyatakan di dalam resume tentang mobility anda. HR nak tahu
dan mudah bagi HR allocate permohonan anda untuk di letak di cawangan
mana.
9 – Formal dan profesional. Kita sekarang sedang bercakap
dengan HR yang mewakili organisasi. Kita bukan bercakap di FB atau
Instagram. Maka, bila HR call, mohon jangan buat lawak di tahap mega ya…
10 – Availibility. Jawatan yang ditawarkan mungkin urgent. Maka
letakkan juga tempoh notice yang diperlukan jika anda terpilih untuk
bekerja nanti. Atau jika anda super hebat mungkin HR akan pertimbangkan
untuk bayar notice dan “beli” anda daripada majikan sekarang.
11 -
Banyak lagi sebenarnya etika dalam menulis resume. Tapi lenguh dah
jemari akak. Pesan banyak-banyak kali pun masih ada juga yang buat
benda-benda yang kelakar ni kan? Hehe.. Tak pe, manusia buat silap.
Cuma, jangan ulangi lagi ya. Ini semua demi kebaikan MASA DEPAN KERJAYA.
Info di atas sangat sesuai diberikan kepada budak2x ipt yang baru fresh graduate terutamanya kategori budak wicet. Budak wicet ni selalunya mmg suka acah acah hipster sebab sesetengah mereka fikir perlu ada kelainan. Hakikatnya ada perkara yang perlu skima dan ikut rules seperti buat resume kepada HR. Ianya melibatkan hubungan korporat dan profesionalism. Good info Mr Nurhaziq.:)
BalasPadam