Sabtu, 24 Disember 2016

RAMAI KELIRU DENGAN BLOG SAYA


Image result for blog
Sumber : Google


Saya tidak sangka sama sekali bahawa masih ada lagi yang keliru dengan isi kandungan blog saya. Ramai yang beranggapan bahawa saya akan menulis tentang sastera dan bahasa dalam blog saya memandangkan nama blog saya adalah Saya Pejuang Bahasa. Tetapi apabila mereka mula membaca, tidak banyak kandungan sastera dan bahasa yang terdapat dalam blog saya.

Memanglah nama dan url blog saya adalah Saya Pejuang Bahasa tetapi saya tidaklah menulis tentang sastera dan bahasa semata-mata. Siapa sahajalah yang mahu membaca sastera dan bahasa? Barangkali pelajar sastera dan bahasa yang akan baca tetapi bagaimana dengan pelajar kejuruteraan, kewartawanan, perakaunan, sains, dan seni pula? Mereka pastilah tidak mahu baca kerana sastera dan bahasa tidak ada dalam pengajian mereka. Kecualilah jika mereka minat sastera dan bahasa.     

Maka, untuk memastikan blog ini kekal dinamik, bertahan lama, dan boleh menarik ramai pembaca, maka saya menulis tentang pelbagai perkara. Perkara perkara yang saya tulis di dalam blog ini adalah seperti politik, hiburan, sukan, isu isu semasa dan sebagainya. Jika saya hanya menulis tentang sastera dan bahasa sahaja, pastilah sukar untuk saya menarik ramai pembaca.

Sebuah blog akan mampu bertahan jika ramai pembaca datang membaca. Jika tidak ada pembaca, apa gunanya blog itu ada. Bagi menarik ramai pembaca, pastilah saya perlu menulis perkara perkara yang boleh menarik orang untuk membaca. Bagi menarik orang untuk datang membaca, isi kandungan sesebuah artikel ataupun entri bukan sahaja perlu hebat, tajuk juga perlu dahsyat. Barulah orang akan datang membaca kerana mereka mahu mengetahui apa yang tersirat dan apa yang tersurat.

Bukan mudah untuk menulis blog sebenarnya. Selain perlu mempunyai disiplin yang tinggi, idea yang banyak memang sangat sangat diperlukan sekali. Ini bagi memastikan saya boleh menghasilkan sebuah entri yang benar benar berkualiti. Setelah siap sebuah entri, saya perlu memikirkan tajuk yang boleh mengundang kontroversi. Setelah siap semuanya sekali, saya perlu letakkan link atau url entri di sana sini. Ini bagi memastikan entri yang saya tulis tadi orang boleh kenali dan boleh cari.

Sebuah blog akan mati sekiranya ia jarang dikemaskini. Sebab itulah untuk menjadi seorang penulis blog, bukan sahaja memerlukan disiplin yang tinggi, idea yang banyak memang perlu sekali. Jika malas menulis atau tidak banyak idea untuk menulis, maka pastilah blog tidak dapat selalu dikemaskini.

Walaupun saya acapkali menulis tajuk tajuk yang kontroversi, tetapi saya tidaklah selalu menulis perkara perkara yang kontroversi. Saya tidak mahu bermain dengan api, kelak memakan diri sendiri. Saya hanya menulis tajuk yang bersifat kontroversiti untuk tujuan promosi.

Orang yang keliru dengan blog saya mereka mungkin boleh menuduh blog saya langsung tidak boleh dimanfaatkan. Lebih lebih lagi apabila saya menulis tentang dunia hiburan. Mereka keliru kerana mereka hanya membaca sekali imbas ataupun sekadar membaca entri atau artikel yang paling atas. Mereka tidak membaca keseluruhan blog saya dari bawah sampai ke atas.

Blog ini asalnya diwujudkan untuk memberi pandangan alternatif atau pandangan kedua tentang sesuatu perkara. Tetapi saya tidaklah menulis pandangan saya semata-mata. Saya turut kongsikan pelbagai berita atau info yang berlaku di dalam negara seperti hiburan, gaya hidup, dan makanan misalnya. Ini bagi memastikan blog saya boleh menarik ramai pembaca dan pembaca boleh mendapat banyak manfaat daripadanya.

Usahlah keliru dengan blog Saya Pejuang Bahasa. Blog ini bukanlah blog yang hanya berbicara tentang sastera dan bahasa sahaja tetapi turut berbicara tentang banyak perkara. Ini bagi memastikan blog ini boleh mendapat ramai pembaca. Apabila blog ramai pembaca, barulah pemikiran saya boleh tersebar di sini sana.   


0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.