Sabtu, 6 Januari 2018

ORANG SASTERALAH PEMBUNUH SASTERA!


Image result for bunuh
Sumber : Google

Saya teringat akan soalan yang dikemukakan oleh Dr. Shamsuddin Othman (alumni Minggu Penulis Remaja) kepada seniman Khalid Salleh dalam forum Puisi Untuk Semua (boleh ditonton di laman Youtube) yang diadakan di Istana Budaya tidak lama dahulu. Soalan itu berbunyi begini :

“Bagaimana kita nak meletakkan puisi ini boleh diterima oleh masyarakat khususnya dalam sistem pendidikan kitalah hari ini? Lebih kurang macam tu la. Sebab hari ini bila dikatakan puisi itu, puisi ini tidak boleh membawa kepada kemajuan, puisi ini dikatakan mundur, puisi dikatakan macam macamlah. Yang buruk-buruk yang jahat itu adalah puisi. Sehinggakan puisi hendak dimansuhkan dalam sistem pendidikan negara. Macam tu la lebih kurang. Silakan.”

Kemudian, saya ada terbaca sebuah artikel yang ditulis oleh Wan Nor Azriq (juga alumni Minggu Penulis Remaja) dalam akhbar Berita Harian yang bertajuk ‘Hebat Sangatkah Menjadi Sasterawan Negara?’ Antara lain beliau menulis :

“Seterusnya kita harus melihat kepada kehilangan mitos ‘Sasterawan Negara’ itu sendiri. Buku-buku mereka tidak lagi dibincangkan atau menjadi buah mulut perbualan. Lupakan forum atau majlis sastera (siapa pun yang masih pergi ke acara sebegini?). Lihat buku-buku yang dibaca di dalam bas atau LRT, baca komen-komen khalayak sastera di ruang media sosial. Kita lebih kerap mendengar nama Fazleena Hishamuddin, Nadia Khan, Ridhwan Saidi, Sufian Abas, dan Nami Cob Nobbler, berbanding nama Keris Mas, Arena Wati, S. Othman Kelantan, Kemala, dan Baha Zain.”
   
Berdasarkan pernyataan daripada dua tokoh ini, jelas memperlihatkan kesedaran mereka tentang betapa hambarnya sambutan masyarakat (terutama golongan muda) terhadap dunia kesusasteraan tanah air pada masa kini. Jika mendapat sambutan hangat pun hanyalah sekadar sastera popular dan sastera indie. Sastera arus perdana atau sastera serius terus tidak mahu diambil peduli.

Mengapa perkara sebegitu boleh terjadi? Apa yang menyebabkan perkara sebegitu boleh terjadi? Siapakah yang hendak kita persalahkan dalam hal ini?

Untuk menyalahkan kerajaan kerana tidak cuba mengangkat dunia kesusasteraan kita pun tidak boleh juga. Kerajaan saya kira telah melakukan apa sahaja yang terbaik untuk mengangkat martabat sastera kita ke arah yang lebih tinggi di dalam negara (walaupun masih belum mencukupi). Buktinya, kerajaan bukan sahaja sudah memperkenalkan pengajaran Komponen Sastera (KOMSAS) di peringkat sekolah malah turut memperkenalkan Anugerah Sasterawan Negara untuk diberikan kepada sasterawan arus perdana. Namun begitu, mengapa sastera (terutama sastera arus perdana) kita masih tidak diminati oleh anggota masyarakat secara keseluruhannya?  

Wujud pertanyaan, adakah kita sebagai penulis dan peminat sastera tidak bersalah dalam hal ini? Adakah kita sebagai penulis dan peminat sastera juga menyumbangkan kepada permasalahan ini? Tepuk dada dan tanyalah kepada diri sendiri.

Masyarakat sering menganggap bahawa sastera arus perdana adalah sesuatu yang membosankan. Sastera arus perdana juga dianggap tidak berani, tidak terbuka, beku, sempit, biasa-biasa, eksklusif, dan kurang menghiburkan. Oleh sebab itulah mengapa masyarakat terutama golongan muda lebih suka memilih sastera popular atau sastera indie. Lalu sastera arus perdana terus ketinggalan lagi.

Oleh kerana ramainya anggota masyarakat lebih suka memilih sastera popular dan sastera indie, maka peminat sastera arus perdana semakin mengecil hari demi hari. Jumlah peminat sastera arus perdana tidaklah besar mana. Mereka inilah yang terus menulis dan berkarya meskipun dalam Facebook cuma.

Ironinya, bukan semua peminat sastera arus perdana ini berbakat besar. Bukan semua peminat sastera arus perdana ini berpeluang menyiarkan karya mereka (seperti sajak misalnya) dalam majalah atau akhbar. Maka, mereka menggunakan Facebook atau blog untuk menyiarkan karya-karya mereka. Itu semua dilakukan bukan kerana minat semata-mata, malah kerana mahu melihat sastera arus perdana terus wujud sampai bila-bila. Mereka melakukan itu semua kerana mereka amat sayangkan sastera arus perdana.

Namun begitu, kehadiran pengkarya-pengkarya Facebook ini tidaklah mudah diterima. Mereka yang merupakan pejuang-pejuang sastera kerdil ini terus diperlekehkan oleh penulis dan sasterawan arus perdana. Mereka terus diperkecilkan oleh penulis dan sasterawan yang telah banyak menulis novel atau telah banyak menyiarkan karya-karya mereka di dada-dada akhbar atau di majalah-majalah terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

Penulis dan sasterawan arus perdana sering menghina karya penulis-penulis kerdil di Facebook itu sebagai syok sendiri, tidak arus perdana, prosaik, picisan, kering idea, karya mee segera dan sebagainya. Ironinya, mereka sekadar pandai melontarkan komentar, kritikan, dan kata-kata. Namun, untuk memperbaiki karya yang mereka cemuh itu tidak mahu dibuat pula (seperti yang dilakukan oleh Puan Zaharahanum Kamarudin – Penolong Editor Majalah Tunas Cipta)!

Jika benarlah karya (puisi misalnya) penulis-penulis di Facebook itu tidak bermutu, maka menjadi tanggungjawab penulis yang telah terkemuka menjadikan karya itu sebuah karya yang bermutu. Bukannya hanya pandai memperlekehkan secara melulu.

Penulis-penulis kerdil di Facebook yang karya mereka dianggap sebagai karya syok sendiri, tidak arus perdana, prosaik, picisan, kering idea, dan karya mee segeralah yang akan terus menghidupkan sastera arus perdana. Oleh kerana minat mereka yang mendalam, maka sastera arus perdana pasti tidak akan tenggelam.

Mereka inilah sebenarnya yang membaca novel-novel atau buku-buku penulis sastera arus perdana. Mereka ini jugalah yang membeli majalah-majalah sastera terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. Kehadiran mereka amat penting sebenarnya. Mereka ialah penulis yang ingin berkarya seperti mana penulis-penulis sastera arus perdana. Namun sayangnya, kehadiran mereka seolah-oleh tidak dihargai oleh penulis sastera arus perdana.

Semua penggiat sastera dan sasterawan perlu sedar bahawa sastera arus perdana semakin terkebelakang dan tenggalam berbanding sastera popular dan sastera indie. Sastera indie yang merosakkan bahasa, memaparkan bahasa vulgar, dan mempamerkan aksi-aksi lucah terus digemari oleh anak-anak muda di negara ini. Begitu juga dengan sastera popular yang terus memaparkan cerita cinta khayalan serbi-serbi. Tidak percaya? Cuba perhatikan novel apa yang paling laris di kedai-kedai buku dalam negara kita? Novel-novel indie (termasuk novel-novel cinta) atau novel-novel sastera arus perdana?

Kehadiran penulis sastera arus perdana yang telah terkemuka tetapi gemar memperlecehkan karya penulis-penulis kerdil di Facebook ini sedikit sebanyak menjauhkan mereka (penulis-penulis di Facebook) daripada meminati dunia kesusasteraan. Maka, sastera arus perdana yang mereka minati selama ini semakin mereka hindarkan. Lalu, bilangan peminat sastera arus perdana semakin berkurangan.

Penulis sastera arus perdana tidak boleh menjadikan sastera sebagai eksklusif sifatnya. Mereka tidak boleh sesekali menjadikan sastera sebagai milik mereka dan milik rakan-rakan mereka yang pernah menerbitkan karya dalam majalah atau akhbar seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian misalnya. Mereka sebagai penulis sastera arus perdana perlu meraikan semua penulis sama ada mereka sekadar menulis di Facebook cuma. Hal ini kerana, penulis-penulis di Facebook ini juga adalah sama seperti mereka – penggerak sastera arus perdana.

Seandainya benar karya-karya yang tertulis di Facebook itu tidak bermutu, maka menjadi tanggungjawab penulis arus perdana menjadikannya supaya lebih bermutu. Ini perlu dilakukan supaya sastera arus perdana terus berkekalan. Lalu, kegemilangan sastera arus perdana seperti mana dahulu boleh semula ditabalkan.


Ingatlah, sastera ini bukan milik siapa-siapa. Sastera ialah milik semua orang tanpa mengenal budaya, agama, negara, dan bangsa. Jika kita mahu menggemilangkan semula sastera arus perdana, maka kita perlu pastikan lebih banyak orang berkarya mengikut acuan sastera arus perdana. Jika karya penulis-penulis di Facebook itu tidak bermutu, kita jadikan karya itu bermutu dengan memberikan mereka ilmu. Memperlekehkan karya mereka adalah suatu tindakan yang terburu-buru.          


2 ulasan:

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.