Selasa, 1 Ogos 2017

TIPS UNTUK GRADUAN SEKARANG YANG SUSAH DAPAT KERJA

Image result for temuduga
Sumber : Google

Izinkan saya perkenalkan diri. Saya merupakan pemegang ijazah sarjana muda kursus kejuruteraan elektronik di salah sebuah universiti di Malaysia dengan CPA 3.17, MUET band 4 ( result biasa je tak power pun). 

Habis belajar bulan 6, 2015. Bulan 7 saya dah mula bekerja sebagai Project Engineer dalam Oil & Gas Industry. Kerja ini saya dapat sebelum tamat belajar dalam bulan 3, 2015. Februari 2016 saya dapat tawaran lagi baik sebagai Maintenance Engineer dalam Aviation Field. Sekarang saya masuk Instrument & Measurement Industry tempoh kurang sebulan dari tarikh saya mula minta kerja , interview dan dapat kerja. Malah hanya 3 jam setiap hari selama 2 hari saya peruntukkan untuk cari kerja. ( Sebenarnya pasal saya malas nak cari kerja tapi tak sangka terus melekat) 

1st job: Pergi iv untuk formaliti dan terus tunggu je offer letter.
2nd job: 4 Interviewers. Ditemuduga kali pertama: jawab engineering exam bersama beratus-ratus calon lain, kali kedua ditemuduga:saya seorang 1 jam 30 minit. 11 individu diterima.
3rd job: 3 kali interview. Phone call sekali dan 2x temuduga face to face.

Ketiga-tiga kerja diatas adalah temuduga pertama and i've killed it. Everytime. Oleh sebab ramai yang tanya PM & Whatsapp macam mana saya buat (baru tukar kerja dekat previous post) saya tergerak hati untuk kongsi pandangan dari sudut CALON- what can you do to make sure employer choose you? 

Disclaimer: Ada majikan mungkin tak tertarik dengan resume/cara saya. 

1. JOBSTREET SEBAGAI PILIHAN NO2.
Beratus ribu orang guna Jobstreet untuk cari kerja jadi saya buat kelainan. Saya buka Jobstreet hanya untuk tengok syarikat mana yang tawarkan kerja kosong. Dapatkan nama syarikat lepas itu saya google email contact mereka dan hantar melalui email tersebut. 

2. CV
CV saya sebenarnya hodoh gila cincai guna Microsoft Word, bukan yang gempak anak muda selalu pakai. Cuma dalam CV tersebut saya ada letak satu column ' Make A Pitch'. Macam dalam Jobstreet kita ada kotak boleh diisi kenapa majikan perlu ambil kita kan? Same goes dengan Make A Pitch. 35 patah perkataan- pendek, menarik, padat dan tepat untuk gambarkan diri saya. 

Yang ini kalau kau lemah english, kau cubalah google sikit-sikit dapatkan idea keseluruhan kau nak tulis apa dekat situ. Ingat, kena jujur. Gambarkan diri kau bukan orang lain.

Dekat PERSONAL SKILLS & STRENGTH, letak juga kau itu jenis bagaimana- ramah ke boleh bergaul dengan semua bangsa ke. Ikut kaulah. 

Yang penting, jual diri kau. Result exam penting tapi beratus beribu mungkin ada keputusan yang sama jadi inilah masanya kau kena SERLAHKAN PERSONALITI DIRI. Kebanyakan syarikat lebih suka invest in people daripada invest in result. 

Contoh kau 4 flat tapi slow macam sloth dengan kau 3.3 tapi periang ramah laju macam cheetah, kemungkinan kau yang 3.3 lagi mudah dapat kerja.

3. FAIL

Benda ini bongok tapi ramai orang buat silap- Jumlah sijil ada 40 keping jadi pastikan kau beli file 20 halaman, letak sijil depan belakang. Jangan beli file 50 halaman. Nanti banyak lebih tak cantik. 

Waktu interview, bawa 3 salinan sijil. 2 letak dalam file transparent tali boleh pusing-pusing ikat, satu lagi letak dalam sampul coklat biasa. Bagi dekat interviewer yang cantik tu. Nampaklah kau ada usaha melabur untuk dapatkan kerja. Yang hodoh itu buat standby kotlah interviewer lebih dari 2.

4. SUSUNAN SIJIL

Letak semua keputusan peperiksaan dari universiti, Matriks/ Diploma/STPM/ Foundation, SPM dan so on. Kemudian sijil pun letak ikut tahun terkini backforward. 

Bila interviewer tengok saya punya, reaksi pertama dia adalah, " Najihah i can see you are an organized person"

Jadi kau ambillah peluang ini untuk berborak santai, sengih senyum dekat dia. 

"Yes I am. How did you know Mr. A?" 

" I am like that too."


"Oh, no wonder you can read me." 


*senyum ramah tapi sopan borak macam kau berbual dengan orang lebih tua. 

Contoh.

5. ENTRY LEVEL- FYP/ PSM 

Poster Final Year Project kau print size A3 berwarna 3 salinan, 1 salinan hitam putih untuk kau. Bagi dekat interviewer.

Present depan dia orang like a pro. Benda ini boleh jimat masa kau sebab tak payah hafal. Interviewer yang pandai pun takkan tanya banyak soalan pasal semua kau dah tulis dekat situ. 

Plus benda ini pun kelainan. Waktu saya ditemuduga dulu, interviewer cakap itu kali pertama ada orang buat begitu. 3A tau bukan 4A paper.

Alert: Soalan tentang FYP ini wajib ditanya untuk orang yang baru habis belajar.

6. INTERN

Kau yang sedang menjalani latihan praktikal itu- Buat kerja sungguh-sungguh. Be energetic, fast-learner and hard working employee walaupun sebagai budak intern. 

Nanti senior atau boss akan nampak potensi kau. Mahu tahu ada rezeki kau final sem deme call suruh kau pergi iv masuk kerja. Macam saya. Waktu internship 14 orang pelajar dekat satu syarikat tapi cuma saya seorang yang dipanggil semula.

7. AYAT & KATA2

Tak kiralah dalam CV atau kau disoal atau nak bercakap pasal job description misalnya, kau pernah kerja jadi tukang simpan, angkat, susun kerusi etc. 

Kau tulis job scope: make sure the chair in good condition, ensure the chair is safe memang tak dapat kerjalah jawabnya. 

Kau tulislah, managing and monitoring the arrangement and condition of the chair. 

Jadi bila bercakap pun, kau sambung lagi " which means i am perfectionist person- i will always make sure everything is tidy and i also know how to communicate and dealing with client's needs. 

Kau pandai-pandailah sambung sendiri. Biar nampak genius sikit.
Tak reti speaking, PRACTICE PRACTICE PRACTICE. 

8. Tell me about yourself. 

-kenalkan nama
- belajar apa study mana pointer
- Kerja dekat mana & pengalaman kerja
- peristiwa menarik untuk kau kongsi yang add value kerja kau minta. 


Jangan melalut cerita hal peribadi pasal keluarga.

Kalau kau fresh grad tapi pernah kerja part time then beritahu masa ini. Sebutkan apa yang kau belajar dari pengalaman. Kalau tak pernah kerja langsung, beritahu pasal project yang kau buat dengan kawan-kawan dan apa yang kau belajar dari situ. 

Eg: my name is Aien Najihah but you can call me Aien, a degree holder in bachelor of electronic engineering at ABC Uni with CPA 3.17 and MUET band 4. I started off my career in 2015 as PE with Z Sdn Bhd where i performed bla2.. after that i worked as... 

During both working period, i have learnt how to blablabla.. that is all about me and thank you. 

9. BAWA perangai I DON'T WANT A JOB I JUST WANT TO DO THE BEST FOR AN INTERVIEW.

Ia sangat bantu kau untuk rileks, tidak terdesak untuk dapatkan kerja, tawakal selepas usaha dan redha. 

Saya mula kerja 2015 sekarang 2017, 3 kali bertukar kerja( tak berapa bagus acap tukar kerja jangan contohi saya). Kenaikan gaji sebanyak 30-50 %. 

Untuk kerja pertama, kau disarankan untuk tak demand gaji tak payah letak expected salary kalau betul-betul nak kerja.

10. Untuk orang macam saya yang selalu tukar kerja berlainan bidang maknanya kena belajar semua benda dari kosong balik- beritahu dia, kau sanggup belajar benda baru dan berkongsi pengalaman dan kemahiran kau ada. 

11. EXPECTED SALARY 

Kalau kau nak demand gaji RM 100k sebulan, beritahu employer itu nilai yang kau sanggup kerja bagi 100% 200% 300% komitmen. Bentangkan justifikasi kenapa jumlah gaji nak banyak itu- kos sara diri kau. 

Nescaya dia akan terima gaji kau minta.

12. Lagi bagus kalau dari awal lagi kau dah plan hidup kau jadi kau tahu exactly apa yang kau patut lakukan untuk berjaya.

Kalau ada di tahun akhir, mula cari kerja 3 bulan sebelum kau final exam. Guna result setiap semester yang ada.

13. Setkan goal: SKILLS ATAU GAJI

Macam company saya pernah bagi gaji campur bonus dekat pekerja capai 5 angka tapi sebab nakkan skills, saya pilih untuk berhenti dan cari kerja lain. Benda ini bergantung pada diri kau. Ada juga syarikat tawarkan gaji sedap dan skills banyak tapi susah nak dapat.
Jadi ikutlah matlamat hidup kau. Bersedia korbankan salah satu.


SUMBER 

1 ulasan:

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.