Isnin, 7 Ogos 2017

TIPS MENCARI KERJA UNTUK FRESH GRADUATE.

Image result for temuduga
Sumber : Google


Sudah beratus kali saya fikir pasal perkongsian ini. Saya terperangkap antara dianggap poyo atau manfaat yang banyak pada fresh graduate yang lain. Saya gagahkan jua untuk berkongsi kerana saya yakin manfaatnya besar buat kawan-kawan diluar sana (exclude UTP student, sebab setahu saya career advisor bagus-bagus) 

Jadi insyaAllah ini perkongsian saya untuk fresh grad yang nak cari kerja. Posting ini panjang. Rajin-rajinlah membaca.

Okay, untuk mencari kerja perkara pertama yang nak kena buat adalah sediakan Curriculum Vitae (CV). Ahh. Ini nasihat biasa. Semua orang tahu. Haha. Okay, yang menjadikan anda berbeza dengan orang lain adalah Impressive CC. jadi anda haruslah menyediakan Impressive CV. Apa yang perlu anda ada dalam CV tersebut. Disini saya lampirkan CV saya ( Saya maklum yang CV ini adalah private and confidential, tapi pada saya, ianya adalah perkara yang kita dah buat dan kawan-kawan saya pun tahu apa yang saya buat. Jadi, perkara ini tak lah rahsia sangat, ilmu yang nak dikongsikan adalah lebih penting untuk manfaat orang lain. Satu lagi macam tak kena kalau saya attach CV orang lain sebab itu memerlukan kebenaran, tak semua orang ingin berkongsi) 

Okay sambung. Apa yang perlu ada didalam package CV? 

1) Surat Permohonan Kerja (Gambar 1)
2) CV, Minimum Satu Page, Maksimum Tiga Page( Gambar 2-4)
3) Recommendation Letter dari Industri ( Gambar 5)
4) Recommendation Letter dari Lecturer ( Gambar 6).

Okay bila dah ada semua ni. Compile details dalam Word dan save file tersebut dalam PDF atas nama dan no telefon bimbit anda. Contoh (Kamarul Fitri Bin Asyraf Megat_0123456789). Selesai satu hal. Jadi package CV ini adalah senjata ada untuk cari kerja. Okay?

Okay, bila dah ada senjata. Strateginya juga kena ada. Jadi ini beberapa strategi yang saya rasa applicable untuk semua. 

Set dulu position apa nak apply, at least ada tiga. Contoh:-

- Electrical Engineer
- Project Engineer
- Sales Engineer

Bukan taknak fokus satu bidang sahaja. Semua maklum ekonomi sekarang macam mana kan. Okay sambung.

1) Print CV and drop CV dekat booth career fair. Satu career fair drop 20 CV. pergi 10 Career Fair dah 200 application. Focus on numbers. Pergi career fair ni kos nya tinggi juga. tapi apa nak buat, hadap jelah. (Lupa nak cakap, kaedah yang saya sebut ni ialah untuk CV itu dibuat based on skills or knowledge yang kita ada. Satu kaedah lain lagi yang dipanggil Customized CV. Maksudnya cari position dulu, baru buat CV. Kaedah ni ambil masa sikit, tapi chances nak dapat iv tinggi. Saya jenis malas, jadi saya buat kaedah pertama) 

2) Pergi Career Fair kan? Jangan lupa untuk pergi setiap booth untuk dapatkan email untuk apply job. sama ada email recruitment or website comp tersebut. Bila sampai rumah, buat application thru email satu-satu. Boleh rujuk gambar 7-10 untuk application thru Email. 

3) Last sekali, application thru Jobstreet. yang ini sangat competative. Kita boleh tengok, satu position. beratus yang appy. bahkan beribu. Ini berapa tips untuk jobstreet application.
- setup account jobstreet. masukkan semua data yang diperlukan based on CV kita pun dah cukup baik. jangal tinggal kosong. sebab bila kita apply position. details kita akan naik dekat newsfeed bagi penerima (sama ada comp direct atau recruitment firm). Kalau tak isi, nampak kita tak bersungguh.

- setting gaji. ini perkara yang paling crucial. jangan letak gaji terlalu tinggi. jangan letak terlalu rendah. cukup dengan apa yang kita rasa logic dengan fresh grad. letak RM 2000- 2500. atau RM 2500-3000. Ini untuk mendapatkan chances yang tinggi untuk interview. kalau letak setting RM 5000. bukan tak boleh. silakan. cuma saya nak cakap good luck. 😁😁 . rujuk gambar 12.

- cari kerja perlu berfokus. set 3 position yang kita nak. itu lebih memudahkan. macam yang saya cakap tadi. boleh rujuk gambar 13
- jangan lupa untuk attach impressive CV yang kita buat. nanti penerima akan buka. CV impressive. Chances nak dapat IV tinggi.
- ayat pitching perlu sesuai. tak kurang, tak over. boleh tengok contoh gambar 14. (jobstreet kita boleh apply 200jobs/month) insyaAllah ada yang sangkut punya.

wallahualam. itu saja perkongsian saya tentang tips mencari kerja untuk fresh grad. good luck jika anda dapat iv nanti. bab iv. lain pulak cerita dia.

beberapa konklusi yang saya boleh rumuskan.

1) Sabar. Cari kerja ni kena sabar. Susah memang susah. insyaAllah yakin dengan Allah yang ada rezeki terbaik untuk kita.

2) saya banyak share pasal engineering, tapi applicable je untuk kos lain. cuma perlu tukar keyword je. 

3) nak seribu daya. tak nak seribu dalih. ilmu ni insyaAllah applicable untuk mereka yang memilih untuk bekerja. (untuk usahawan atau sponsored student tak applicable) 

4) jika anda masih belun temui pekerjaan, jangan give, cuba usaha untuk berniaga, saya pun pernah buat masa saya belajar. insyaAllah ada rezeki kita. 

itu saja dari saya. good luck. stay positive. kerja ada. cuma tak banyak. masa yang sesuai akan tiba untuk kita. yakinlah dengan rezeki Allah. 

Amir Aiman DK atau Ainunul Khalilah boleh buatkan CV kalau malas. 


Image may contain: text 


No automatic alt text available. 

Image may contain: text 


Image may contain: 1 person 


No automatic alt text available. 


Image may contain: text 


Image may contain: text 

No automatic alt text available. 


No automatic alt text available. 


Image may contain: 1 person 

Image may contain: text 


Image may contain: text 

No automatic alt text available. 



2 ulasan:

  1. Fresh graduate should read this article. Very good info. Nice sharing. :)

    BalasPadam
  2. pelajar masa kini kena jadi lebih berani dan berilmu..zaman skrg sangat mencabar..mulakan dari kerja kecil kecil pun takpe janji ade pengalaman bertemu org dan berinteraksi tu..apepun jika ada berminat nak wat site income dengan jualan bantal DAG DAS ABDUL bantal hotel glamer tu..hehe..jomla chat akak..akak bg guide dan info ..free aje register agen...boleh mula hari ni pun boleh dik...senang sangat sebab bahan semua HQ sediakan..promote aje...sambil2 cari kerja tetap jom jual bantal DAG....boleh la dapat 1-2 ribu tu kalau rajin.. 0166371460...

    BalasPadam

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.