Ahad, 14 Disember 2014

BILA MAHASISWA BERTINDAK TANPA AKAL…

Fahmi Zainol

Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM), Fahmi Zainol telah digantung dari Universiti Malaya selama dua semester dan didenda RM600 selepas disabitkan bersalah menganjurkan ceramah Datuk Seri Anwar Ibrahim di universiti itu tanpa kebenaran pada 10 Disember lalu.

Fahmi antara lain telah berkata : “Tindakan gantung satu semester terhadap Safwan Shamsuddin dan satu semester terhadap saya dengan serta merta dianggap seolah olah mereka (UM) tidak ada rasa belas kasihan dan simpati, dengan peperiksaan bakal berlangsung dalam tempoh lebih kurang tiga minggu sahaja lagi.”

“Pernahkah pihak Naib Canselor dan UM (atau) menteri memikirkan bagaimana perasaan ibu dan ayah saya? Hanya tinggal beberapa bulan sahaja lagi saya bakal bergraduasi. Pernahkah mereka terfikir betapa gembiranya ibu dan ayah saya sekiranya dapat melihat anaknya memegang segulung ijazah dalam beberapa bulan sahaja lagi?” Katanya.


Sebagai seorang mahasiswa dan kononnya pejuang, Fahmi perlu menerima hukuman tersebut dengan tangan terbuka. Sudah jelas dia telah melanggar undang undang universiti, mengapa dia mesti meraih simpati? Jika dia tidak mahu menerima hukuman tersebut, dia sepatutnya dari awal lagi tidak menganjurkan program itu.

Tetapi, oleh kerana akalnya yang pendek, dia tetap menganjurkan program tersebut. Oleh itu, dia perlu menerima hukuman itu dengan sukarela. Tegas pepatah : tangan yang sanggup mencincang, bahu mesti sangup memikul. Jika tidak mahu dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai.

Untung sahaja pihak universiti menggantung pengajiannya selama dua semester. Jika saya menjadi Naib Canselor, sudah lama saya buang Fahmi dari universiti tersebut. Apa untungnya kita menyimpan pelajar yang pendek akal serupa itu?

Saya tidak kata tidak boleh berpolitik. Tidak sama sekali! Berpolitik itu boleh tetapi bukanlah masa yang sesuai untuk seorang mahasiswa berpolitik secara radikal seperti itu. Alangkah bagusnya jika Fahmi menunggu beberapa bulan sahaja untuk dia bergraduasi, kemudian baru dia berpolitik? Tidakkah itu satu tindakan yang bijak?

Sekarang dia digantung selama dua semester, apa pertolongan yang dia dapat daripada Anwar Ibrahim? Pernah dia terfikir semua itu? Saya fikir manusia yang terlalu mengikut nafsu sepertinya tidak mempunyai pemikiran sampai ke tahap itu. Inilah kata pepatah : ikut nafsu lesu, ikut rasa binasa dan ikut hati mati!

Jika saya mempunyai anak seperti Fahmi, saya pasti malu besar! Malu untuk menunjukkan muka kepada masyarakat kerana mempunyai anak yang pendek akal seperti itu! Orang menghantar anak ke universiti untuk belajar sehingga mendapat segulung ijazah bukan menganjurkan ceramah politik yang karut marut!

Fahmi perlu belajar di atas apa yang berlaku kepada Adam Adli dan Anwar Ibrahim sendiri. Inilah padahnya jika tidak mahu belajar dari sejarah. Jadi janganlah menangis tidak berlagu apabila menerima hukuman. Jangan pula menggunakan sentimen keibubapaan untuk meraih simpati murahan!

Berjuang dalam politik itu tidak salah cuma cara perjuangan Fahmi itu yang salah. Adakah dengan melanggar undang undang dan meruntuhkan pagar universiti satu cara dalam perjuangan? Dari kitab mana Fahmi belajar semua itu? Sebagai mahasiswa, saya malu kerana mempunyai rakan mahasiswa yang pendek akal sepertinya.

Nasihat saya kepada Fahmi, gunakan akal yang diberi oleh Allah dalam membentuk perjuangan kita dalam politik. Jangan sesekali bertindak sembrono sahaja kelak akan memakan diri sendiri. Jika dia merasakan pihak universiti tidak ada perasaan simpati dan belas kasihan pada dirinya, adakah dia punya perasaan simpati dan belas kasihan terhadap dirinya sendiri? Tepuk dada dan tanya iman…










2 ulasan:

  1. saya setuju.. bagi saya mahasiswa pelu focus kpd pelajaran. Bukan buat semua benda mengarut ni... walaupun ada yg tak puas hati dgn kerajaan, tunggulah habis belajar...
    Nak menang RM100, RM50 dan hadiah misteri... jom join G A di blog saya….
    http://enyyusnizar.blogspot.com/2014/12/giveaway-by-eny-abdullah-komen-banyak.html

    BalasPadam
  2. nak berpolitik tak kena tempat . dah kena gantung baru lah menyesal . sayang , berapa bulan je lagi nak habis belajar . .

    BalasPadam

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.