Sumber |
P.
Ramlee merupakan anak seni yang tiada galang gantinya di dunia ini. Sukar
sekali mahu mencari anak seni atau selebriti di negara ini yang setaraf dengan
P. Ramlee. Mungkin anak seni atau selebriti yang setaraf dengan P. Ramlee itu
ada tetapi masih belum dilahirkan.
P.
Ramlee menjadi hebat adalah kerana dia mempunyai pelbagai bakat. Beliau bukan
sahaja boleh menyanyi malahan juga boleh berlakon, mengarah, mencipta lagu,
melawak dan bermain muzik. Sebab itulah P. Ramlee ini insan seni yang sukar
dicari ganti. Ini kerana belum ada lagi insan seni pada zaman sekarang yang
mempunyai pelbagai bakat seperti beliau.
P.
Ramlee boleh menjadi seorang anak seni yang hebat bukanlah kerana beliau
mempunyai pelbagai bakat sahaja tetapi juga kerana filem-filem yang beliau hasilkan
mempunyai mutu dan kelasnya yang tersendiri. Filem-filem beliau bukan sahaja
digarap dengan penuh kreativiti malah mempunyai sindiran-sindiran sosial,
moral, pemikiran dan intelektual. Bukan itu sahaja, lawak-lawak jenaka yang
wujud dalam filem-filem beliau juga menjadi daya penarik untuk orang ramai berasa
tidak jemu untuk menonton filem-filem beliau berkali-kali.
Saya
bukanlah peminat tegar P. Ramlee tetapi saya membesar dengan menonton
filem-filem beliau di televisyen. Filem-filem beliau yang kelihatan biasa
tetapi lain daripada yang lain itu amat memikat hati saya.
Di
bawah saya senaraikan filem-filem terbaik yang pernah beliau hasilkan.
Ibu Mertuaku
Filem
ini terbaik bagi saya bukan sahaja kerana mempunyai banyak nilai moral yang
boleh dipelajari malah lakonan yang dipersembahkan oleh para pelakonnya amat
baik. Watak yang paling menyerlah tentulah watak Nyonya Mansur lakonan Mak
Dara. Watak inilah yang sebenarnya memberi ‘nyawa’ kepada keseluruhan jalan
cerita. Tema yang cuba diungkapkan oleh P. Ramlee dalam filem ini biasa sahaja
kerana memaparkan tema cinta terhalang kerana berbeza darjat kehidupan. Filem-filem
yang memaparkan tema sebegini sudah amat biasa ditemui. Namun, dengan adanya
watak Nyonya Mansur itu, filem ini berada pada kelasnya yang tersendiri. Saya
yakin tanpa adanya watak Nyonya Mansur itu, pastilah filem ini berada pada
tahap yang biasa sahaja.
Nujum Pak Belalang
Filem
ini merupakan sebuah filem yang terbaik kerana bukan sahaja memaparkan
intelektual P. Ramlee sebagai seorang pengarah, malah digarap dengan penuh
kreativiti. Sindiran-sindiran sosial melalui filem ini begitu kuat sekali cuma
sindiran tersebut terlalu halus sehingga sukar difahami. Intelektualiti P.
Ramlee melalui filem ini terserlah ketika beliau melakonkan watak ahli nujum
negeri Beringin Rendang semasa menjawab soalan-soalan yang ditanya oleh ahli
nujum negeri Masai lakonan Udo Omar. Begitu juga dengan lakonan Bad Latiff
sebagai Belalang yang sememangnya memberi ‘nyawa’ kepada filem ini.
Tiga Abdul
Filem
ini menjadi menarik bukan sahaja kuat sindiran sosialnya kepada pihak-pihak
tertentu tetapi juga sedikit sebanyak memaparkan intelektualiti P. Ramlee
sebagai seorang pengarah. Nilai-nilai moral sangat luas dituangkan oleh P.
Ramlee melalui filem ini. P. Ramlee cuba mendidik penonton melalui filem ini
baik secara langsung mahupun secara sindiran yang bersifat kritikan. Seperti
biasa, bukan semua orang dapat memahami sindiran yang cuba P. Ramlee sampaikan.
Hanya orang yang mahir sahaja yang dapat menafsirkannya dengan baik.
Musang Berjanggut
Filem
ini turut memaparkan P. Ramlee sebagai insan seni yang intelektual.
Intelektualiti itu boleh dilihat melalui watak Puspawangi lakonan Saadiah.
Bukan itu sahaja, sindiran-sindiran P. Ramlee terhadap pemerintah-pemerintah
negara turut dimuatkan dalam filem ini. Sindiran-sindiran itu sewajarnya
menjadi pengajaran kepada pemerintah negara pada hari ini dan akan datang.
Walau bagaimanapun, oleh kerana sindiran-sindiran yang P. Ramlee ungkapkan itu
terlalu halus dan disulami dengan lawak jenaka, maka kebanyakan orang yang
menonton filem ini tidak dapat menangkap maksud sebenar yang P. Ramlee mahu
sampaikan.
Pendekar Bujang Lapok
Filem
ini menjadi menarik bukan sahaja kerana terlalu menggelikan hati tetapi juga
sindiran-sindiran sosialnya terhadap pemerintah dan golongan kaya yang suka
menindas golongan bawahan begitu terserlah. Perkara ini terserlah sewaktu filem
ini memaparkan babak di jeti semasa penumpang mahu menaiki sampan. Lawak pecah
perut yang dipaparkan oleh tiga watak utamanya iaitu Ramlee (P. Ramlee), Sudin
(S. Samsudin) dan Ajis (Aziz Sattar) menjadi tarikan utama para penonton
menonton filem ini berkali-kali tanpa pernah berasa jemu.
Kesimpulan
Sebenarnya
ada banyak lagi filem-filem P. Ramlee yang bermutu tetapi saya menyenaraikan
lima sahaja yang paling terbaik bagi saya. Saya yakin para pembaca pasti
mempunyai pilihan sendiri terhadap filem-filem P. Ramlee yang terbaik. Walau
apa pun, P. Ramlee tentunya seorang pembikin filem Melayu yang hebat dan berada
kelasnya yang tersendiri. Sehingga sekarang saya masih tertanya-tanya, siapakah
yang dapat menggantikan P. Ramlee di dunia ini? Atau adakah P. Ramlee
sememangnya tiada galang ganti?
Artikel ini telah disunting dan disiarkan di portal Free Malaysia Today. Artikel ini adalah versi asal.
Filem-filem kesukaaan zumal tu...
BalasPadamSuka dan tak pernah boring tgk filem beliau. Tiada galang gantinya.
BalasPadamOnce a legend, always a legend :)
BalasPadamlagenda yg x lupus dek zaman..
BalasPadam