Selasa, 14 April 2015

SISTEM PENDIDIKAN KITA BANYAK YANG TIDAK BETUL

Sumber : Google

Saya menghormati kerajaan yang bersungguh sungguh mentransformasikan sistem pendidikan negara supaya setaraf dengan sistem pendidikan yang di luar negara. Itu satu perkara yang baik kerana dengan pendidikan sahajalah yang dapat memacu kemajuan dan kemodenan negara ini pada masa akan datang. Tanpa pendidikan yang sempurna, jangan bermimpilah negara tersebut dapat membangun dengan sempurna apatah lagi untuk mengecapi kemajuan dan pemodenan.

Walaubagaimanapun, saya melihat sistem pendidikan tidak banyak berubah berbanding dahulu dan sekarang. Pendidikan berasaskan peperiksaan masih lagi menjadi teras utama kepada dasar dasar penggubalan sistem pendidikan kebangsaan. Pada hemat saya, pendidikan berasaskan peperiksaan ini sudah tidak relevan lagi pada masa kini kerana para pelajar – tidak kira pelajar sekolah rendah, sekolah menengah, dan mahasiswa institut pengajian tinggi awam dan swasta akan terus menjadi jumud!

Hal ini berlaku kerana kehidupan pelajar hanya berorientasikan kepada pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas atau kuliah sahaja. Mereka juga terkongkong dalam dunia buku teks yang disediakan oleh pihak sekolah, kolej dan universiti. Pemikiran mereka masih tidak mampu keluar dari kepompong tersebut.


Apabila minda pelajar hanya terkongkong dan termaktub dalam dunia buku dan kelas sahaja maka minda mereka tidak mampu untuk berkembang. Para pelajar tidak mampu untuk berfikir di luar kotak atau menjana idea idea bernas yang mampu untuk memacu ekonomi dan pembangunan negara. Kita masih gagal lagi untuk melahirkan pelajar pelajar yang berfikiran seperti Steve Job, Marc Zuckerberg, dan Bill Gates.

Cuba kita renungkan seketika, sudah lebih lima puluh tahun negara ini mencapai kemerdekaan namun kita masih gagal untuk mencipta senjata kita sendiri untuk tujuan pertahanan negara. Senjata nuklear pun entah bila yang kita boleh bangunkan padahal itu adalah satu unsur penting dalam pertahanan negara kerana Malaysia adalah sebuah negara Islam. Tidak mustahil negara kita akan bertukar menjadi Iraq, Palestin dan Afghanistan jika kita tidak membuat persediaan awal dan rapi.  Mengapa ini berlaku? Kerana sistem pendidikan kita banyak yang tidak betul!   

Sistem pendidikan kita sangat kejam dan melampau! Para pelajar dipaksa untuk menghafal sepuluh ke dua puluh bab dalam sebuah buku teks yang tebalnya lebih 200-300 muka surat untuk menghadapi peperiksaan besar seperti UPSR, PT3, SPM dan peperiksaan akhir semester (untuk pelajar IPT). Sekiranya gagal, pelajar tersebut perlu untuk mengulangi semula kertas itu atau dimarahi oleh ibu bapa mereka. Pelajar yang tidak pandai akan diletakkan di kelas belakang dan teruk serta berkawan sesama mereka sahaja. Pelajar yang pandai akan dipuji setinggi langit namun yang tidak pandai pandang sebelah mata pun belum tentu mahu!

Itulah sistem pendidikan kita yang sama kejam dengan Aldolf Hitler! Lebih parah lagi pelajar dipaksa untuk menghadiri aktiviti kokurikulum yang mengarut dan tidak punya idea baru! Jika tidak hadir maka markah kokurikulum akan menjadi sedikit atau mungkin juga akan digagalkan sedangkan bagaimana mereka mahu menghadiri aktiviti kokurikulum jika subjek yang diajar di dalam kelas pun mengatasi batas keupayaan mereka? 

Jangan sebut dengan saya bahawa pelajar lain boleh buat maka mereka pun pasti boleh buat. Ingatlah, Allah mencipta manusia ini daripada pelbagai jenis kemampuan dan sikap. Keupayaan seorang pelajar dengan seorang pelajar yang lain adalah berbeza. Setiap manusia tidak sempurna – mempunyai kekurangan dan kelebihan masing masing. Orang yang menganggap semua manusia itu sama adalah manusia yang berfikiran kolot!

Sebagai kerajaan yang kononnya sangat menjaga kebajikan rakyat, Kementerian Pendidikan di bawah Tan Sri Muhyiddin Yaasin wajar meninjau dan mengambil contoh sistem pendidikan yang diamalkan di negara lain. Jangan sesekali membuat dasar dan sistem pendidikan yang ‘syok sendiri’ kemudian membebankan para pelajar yang menghadapinya. Cuba contohi sistem pendidikan (diamalkan di negara lain) yang hebat, berkualiti dan pada masa yang sama boleh melahirkan modal insan yang cemerlang, berdaya maju, berinovasi dan berfikiran kreatif.

Jika sistem pendidikan sekarang ini masih diteruskan, kejumudan akan terus berakar umbi dalam minda pelajar pelajar kita seterusnya tidak dapat melahirkan modal insan yang berkualiti untuk pembangunan negara pada masa akan datang.

Pada saya, sistem pendidikan yang betul adalah wujud penyeimbangan yang ketara dalam kurikulum dan kokurikulum. Aktiviti di dalam kelas dan di luar kelas perlu diseimbangkan tanpa memberi sebarang tekanan kepada para pelajar. Maksudnya, pelajar tidak hanya fokus seratus peratus di dalam kelas untuk lulus dan cemerlang di dalam peperiksaan sebaliknya pelajar juga boleh mendapatkan markah yang cemerlang jika mereka fokus juga kepada aktiviti kokurikulum. Sebagai contoh, pelajar perlu mendapatkan 50% markah dalam peperiksaan dan 50% lagi markah melalui aktiviti kokurikulum untuk mencapai kecemerlangan dalam UPSR, PT3, SPM dan peperiksaan akhir semester.

Aktiviti kokurikulum jika perlulah dibuat penambahbaikkan dengan membuat pelbagai aktiviti aktiviti baru. Elakkanlah dari membuat aktiviti kokurikulum yang berasaskan kawad, sukan, berlari, tekan tubi, denda dan sebagainya. Sebaliknya fokus juga aktiviti yang boleh memberi fikiran kepada para pelajar seperti bagaimana untuk menghasilkan roket kertas yang boleh terapung di udara. Mungkin idea ini agak dangkal namun siapa tahu jika ia boleh direalisasikan jika ada kajian rapi yang dibuat oleh para pelajar ini dengan dibantu oleh guru atau pensyarah mereka.

Mengapa mahasiswa di negara ini dianggap sebagai ‘mahasiswa strawberry’ oleh kebanyakkan orang? Ini kerana mereka bukan sahaja gagal untuk memenuhi keperluan industri pekerjaan tetapi juga gagal dalam memberi idea bernas untuk pembangunan agama, bangsa dan negara. Mengapa? Kerana sistem pendidikan  kita yang telah menyebabkan mereka jadi begitu.

Kesimpulannya, kerajaan perlu menukar sistem pendidikan kita yang tidak lagi fokus kepada sistem pendidikan berteraskan peperiksaan sebaliknya perlu memberi penyeimbangan yang konkrit antara aktiviti di dalam kelas dan aktiviti di luar kelas secara menyeluruh dan berkesan. Jika sistem pendidikan kita ini tidak ditukar, institusi pendidikan kita ini tidak ubah seperti kilang yang mengeluarkan manusia berfikiran jumud (termasuklah saya!).



3 ulasan:

  1. Sistem pendidikan kita masih belum mampu melahirkan modal insan yang seimbang dari segi rohani, jasmani, emosi dan intelektual. Kadang-kala transformasi yang dibawa tidak melihat realiti sebenar yang terdapat di sekolah-sekolah. Kita hanya laksanakan apa yang dibuat di negara luar tanpa mengkaji implikasinya terlebih dahulu. Lantaran itu, banyaklah berlaku kepincangan di sana-sini. Mungkin kerajaan perlu menggunakan mekanisme lain yang lebih sesuai dengan situasi sebenar di negara ini.

    BalasPadam
  2. Kak lya mmg stuju dgn apa yg ditulis..Bagi kak lya laa kan perlu penambahan baru dan rombakan semula sistem yg ada sekarang ni.Sekarang ni pelajar terlampau terbeban dgn semua matapelajaran..bkn saja BI ..Bahasa Melayu sndiri ada yg gagal..bagaimana itu semua terjadi..kerana sistem kita hari ini terlampau mrmberi tekanan pd pelajar hinggakan mereka tk dapat berfikir diluar kotak pemikiran sbg pelajar..

    BalasPadam
  3. Sistem pendidikan kita trlalu menitik beratkan peperiksaan tnpa mngmbilkira bagaimana utk mghasilkan modal insan yg utuh...cuba belajar dgn teliti sistem pendidikan jepun..pasti byk yg kita boleh pelajari

    BalasPadam

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.