Khamis, 19 Disember 2013

SAJAK : KEINGINAN

Mereka merentas jalan raya,

Melancong bersama sama,

Sedangkan aku pula,

Hanya memerhati sahaja,

Kerana aku jauh dari mereka,

Aku tidak hampir dengan mereka.


Aku mempunyai keinginan,

Untuk mengikut mereka,

Namun aku tidak mempunyai kemampuan,

Untuk melakukan begitu,

Atas alasan aku bukan siapa siapa pada mereka,

Aku jarang bersama mereka,

Aku jarang bertemu mereka,

Walaupun aku ada bersama mereka,

Namun aku jauh dari mereka.


Aku tidak tahu siapa yang bersalah,

Sama ada aku atau mereka,

Apakah kerana aku mempunyai teman,

Dan aku tidak bersama mereka,

Aku disingkirkan?

Aku dipulaukan?

Atau sebenarnya,

Aku yang memulaukan diri aku sendiri,

Aku tidak tahu,

Hanya Allah yang tahu,


Aku perlu tabah,

Menghadapi dugaan ini,

Tidak semua manusia suka kita,

Pasti ada manusia membenci kita,

Kerana kita tidak sempurna,

Kerana kita mempunyai banyak kekurangan,

Aku terima hakikat itu,

Aku tiada siapa siapa,

Aku hanya ada Allah.

Sebagai pelindung diriku.

0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.