Ahad, 3 Jun 2018

ULAS NOVEL : IKAN FUGU, LUKISAN DAN JIMSON (SIRI DETEKTIF INDIGO) KARYA FAISAL TEHRANI

Sumber : Google


Sebenarnya ini kali pertama saya membaca karya Faisal Tehrani. Saya tahu beliau mempunyai nama besar dalam dunia kesusasteraan di Malaysia. Dan saya juga tahu beliau dikagumi oleh ramai penulis muda. 

Sebenarnya juga inilah kali pertama saya membaca novel bersiri ini. Novel ini mempunyai tiga siri. Namun, saya memilih untuk membaca siri Ikan Fugu, Lukisan dan Jimson pada waktu ini. (Entah mengapa saya memilih siri ini di perpustakaan tempoh hari). 

Saya sebenarnya peminat novel yang berunsur thriller atau penyiasatan.  Novel-novel Ramlee Awang Murshid dan novel-novel terbitan syarikat Fixi adalah antara novel-novel yang biasa saya hadamkan.

Saya tidak pasti sama ada novel-novel dalam Siri Detektif Indigo ini ditulis untuk golongan awal remaja ataupun bukan. Namun, saya fikir novel-novel dalam siri ini lebih sesuai untuk dibaca oleh golongan awal remaja yakni pelajar-pelajar sekolah menengah.    

Saya tidak pasti sebaik mana karya-karya yang ditulis oleh Faisal Tehrani kerana saya belum pernah lagi membaca karya-karya beliau yang lain. Walau bagaimanapun, jika hendak dibuat perbandingan antara Ramlee Awang Murshid dan Faisal Tehrani setakat ini, saya akan meletakkan Ramlee lebih baik penulisan novel thrillernya berbanding Faisal. 

Barangkali setelah membaca karya Faisal yang lain, pandangan saya mungkin berubah. Seperti mana dahulu, saya ialah peminat tegar kepada novel-novel Ramlee. Namun, setelah membaca novel-novel Fixi, pandangan saya berubah sama sekali. Saya beranggapan bahawa novel-novel terbitan Fixi lebih baik daripada novel-novel yang ditulis oleh Ramlee terutama dari sudut pergerakan jalan cerita. Namun, dari segi mutu bahasa, pastilah novel-novel yang ditulis oleh Ramlee lebih baik. Walau bagaimanapun, idea yang dipersembahkan oleh Ramlee dan penulis-penulis Fixi adalah sama hebat.   

Berbanding Faisal (dari sudut novel ini), jelas Ramlee lebih bijak mengolah jalan cerita. Sebuah misteri dan teka-teki dalam tangan Ramlee dapat dikembangkan dengan amat sempurna sehingga mencakupi keseluruhan novel. Berbeza dengan Faisal, beliau pada hemat saya agak kurang bijak (mungkin disengajakan) mengembangkan jalan cerita dalam novel ini. Oleh sebab itulah, jika dibaca novel ini, terdapat tiga misteri yang berlainan. 

Dalam novel-novel Ramlee, Ramlee akan membawakan misteri dan teka-teki yang berat untuk dihadam oleh pembaca. Meskipun berat, pembaca tidak akan rasa terbeban untuk menghadamnya (meskipun pembaca itu pelajar sekolah menengah) kerana Ramlee mempersembahkannya dengan jalan cerita yang amat menarik. Novel-novel seperti Mikhail, 9 Nyawa, Ungu Karmila, dan Rahsia Perindu boleh membuktikannya. Faisal pula pada hemat saya sekadar membawa misteri dan teka-teki yang ringan dan bersahaja dalam novel ini. 

Ini dapat dilihat dalam dua daripada tiga misteri yang dipaparkan. Misteri pertama adalah misteri pembunuhan Farzad dan misteri kedua ialah misteri kematian Raveena. Hanya misteri yang ketiga yang berbeza iaitu misteri kehilangan lukisan. 

Teka-teki dan unsur suspen dalam setiap novel-novel Ramlee disusun dengan amat baik. Pembaca sukar untuk memecah teka-teka yang dipersembahkan oleh Ramlee seandainya pembaca tidak sampai ke pengakhiran cerita. Walau bagaimanapun, dalam novel Faisal ini, pada misteri pembunuhan Farzad, sudah boleh dipecahkan teka-tekinya. Maksudnya di sini, pembunuh sebenar kepada Farzad itu sudah boleh diteka siapa meskipun misteri itu belum pun diselesaikan. 

Namun begitu, dalam misteri kehilangan lukisan dan misteri kematian Raveena, pencuri dan ‘pembunuh’ sebenar agak sukar diketahui sehinggalah misteri tersebut diselesaikan. Pujian haruslah diberi kepada Faisal dari sudut itu. 

Novel ini menjadi lebih menarik seandainya kesemua misteri yang ada diselesaikan oleh detektif yang sama. Dalam novel ini, ketiga-tiga misteri diselesaikan oleh detektif yang berlainan. Tambah ‘merosakkan’ jalan cerita, ketiga-tiga misteri itu tidak mempunyai kaitan antara satu sama lain. 

Novel-novel Ramlee meskipun hanyalah bersifat fantasi, namun masih berpijak kepada realiti. Berbeza dengan novel ini, meskipun logik, namun gagal berpijak kepada realiti. Maktab Indigo yang melahirkan kesemua detektif indigo dalam novel ini adalah sesuatu yang saya kira tidak berpijak kepada realiti. 

Watak-watak dalam novel ini kebanyakannya boleh berkomunikasi secara telepati. Meskipun perkara tersebut wujud, namun sedikit sebanyak kuasa telepati itu telah ‘merosakkan’ jalan cerita terutama dalam mengesan pembunuh sebenar dalam misteri pembunuhan Farzad. 

Faisal adalah seorang penulis yang dituduh berfahaman Syiah. Saya cuba untuk tidak mahu terperangkap dalam tuduhan tersebut ketika membaca novel ini. Ini novelnya yang pertama saya baca jadi saya tidak boleh membuat sebarang persepsi awal mengenai perkara itu. 

Selain daripada nama ‘Tehrani’ yang menjadi nama pena Faisal yang dikaitkan dengan ibu negara Iran (yakni Tehran), watak-watak dalam novel ini juga turut menggunakan warganegara Iran seperti Farzad dan Wildan. Jadi, tuduhan tersebut boleh dianggap benar seandainya kita tidak berhati-hati dalam membuat penilaian terhadap Faisal. 

Tidak dapat dinafikan, baik Faisal mahupun Ramlee, kedua-dua mereka sememangnya seorang penulis yang bukan sahaja berbakat sebagai penulis tetapi juga sangat banyak membaca. Banyak infomasi dan maklumat berguna boleh ditemui dalam novel mereka. Tambahan pula, kedua-dua mereka sememangnya membuat kajian yang terperinci terlebih dahulu sebelum menggerakkan pena mereka untuk mereka menulis. 

Kedua-dua mereka juga dilihat cuba merapatkan jurang perkauman yang agak besar di negara ini. Pelbagai bangsa telah digunakan sebagai watak dalam novel-novel mereka. Percubaan mereka meskipun dilihat belum berjaya (bukan gagal!), tetapi haruslah dipuji.

Saya belum membaca lagi karya-karya Faisal yang lain seperti 1515, Perempuan Nan Bercinta, Sebongkah Batu Di Kuala Berang, Karbala dan sebagainya. Novel-novel dalam Siri Detektif Indigo ini pun baru sebuah saya sempat baca. Jadi kehebatan Faisal sebagai penulis belumlah dapat saya beri pujian dengan sebaiknya. Namun, saya amat yakin, sebagai penulis yang biasa dipuji dan dianggap hebat oleh ramai penulis, Faisal tentulah seorang penulis yang bukan calang-calang.        


0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.