Sabtu, 30 Julai 2016

SOKONG DAP MELAYU TAMBAH RUGI

Sumber : Google 

Berdasarkan bacaan bacaan saya terutama di blog blog dan di media media sosial, ramai yang kata lebih bagus sokong DAP pada PRU akan datang kerana sokong UMNO pun Melayu sudah banyak rugi. Mereka kata UMNO pun sudah banyak tidak jaga kepentingan Melayu lagi. Justeru, apa perlunya sokong UMNO yang banyak masalah dan sudah tidak lagi menjaga kepentingan Melayu itu. Lebih baik sokong DAP yang mereka percaya boleh membawa ‘rahmat’ ke seluruh alam daripada sokong UMNO yang mereka kata membawa banyak masalah.

Hujah mereka itu tidak saya kata salah dan saya boleh berdamai lagi dengan hujah itu. Cuma saya tetap juga tidak setuju. Saya beri analogi begini : Jika kita ada sebuah perniagaan, dan perniagaan kita itu rugi, kita mahu rugi atau kita mahu muflis terus? Saya yakin ramai yang pilih untuk rugi kerana muflis terus lebih banyak buruk dari baiknya.

Begitu juga dalam konteks politik kita pada hari ini. Saya bukan mahu ajak pembaca semua supaya sokong UMNO pada PRU akan datang tetapi saya mahu pembaca semua berfikir, anda mahu rugi atau mahu terus gulung tikar. Jika anda sokong UMNO, memang anda akan rugi besar, tetapi jika anda sokong DAP, anda akan terus muflis.


Dalam Islam, apabila kita memilih, kita wajar pilih pilihan yang paling kurang mudaratnya walaupun pilihan itu kira rasa sangat tidak kena dengan selera dan cara kita. Jangan sesekali kita pilih pilihan yang besar atau banyak mudaratnya walaupun pilihan itu nampak baik pada permukaannya. Buruk dan baik kita juga yang tanggung di kemudian hari. Pilih sesuatu itu mengikut acuan Allah dan cuba lihat kesannya pada masa akan datang. Jika kita pilih untuk satu tempoh jangka pendek yakni hanya untuk melepaskan diri kita daripada sesuatu perkara buat masa yang singkat sahaja, pilihan itu tidak wajar kita ambil sebagai pilihan kita.      

Kita semua sedia maklum bagaimana sikap DAP terhadap Islam. Lihat sahaja maklum balas mereka tatkala Presiden PAS yang mahu membuat usul meminda akta mahkamah syariah itu, mereka pakat pakat menentangnya secara beramai ramai padahal apa yang dibuat oleh Presiden PAS itu tidak banyak pula kena pada mereka. Ironinya, mereka pula yang bising gegak gempita. Mengapa? Kerana sikap jengkel mereka terhadap Islam dan Melayu itu terlalu tebal sejak sekian lama. Tetapi, ramai pula orang Islam dan orang Melayu yang sokong mereka kerana terlalu cintakan dunia.

Orang Melayu sekarang dalam dilema – tidak tahu siapa yang harus dipangkah atau diundi dalam pilihan raya. Alternatifnya sekarang ada pada PAS tetapi adakah PAS bersedia untuk menerajui Putrajaya di saat partinya dalam keadaan cacar marba? Jika PAS bersedia, orang Melayu boleh gantikan UMNO dengan PAS tetapi persoalannya, adakah PAS betul betul bersedia? Jika PAS tidak sedia, wajarlah UMNO yang terus menerajui negara. Bagi orang Melayu/Islam yang cintakan agama, bangsa, dan negara, mengundi parti parti yang dikuasai oleh ultrakiasu tidak akan sesekali terlintas dalam fikiran mereka. Mereka tahu buruk dan baiknya jika beri undi kepada DAP.


Jika sokong UMNO Melayu banyak rugi, apa jaminan yang sokong DAP, Melayu tidak rugi? Saya khuatir juga jika kita sokong DAP, Melayu bukan sahaja rugi tetapi terus muflis! Nasib Melayu Malaysia tidak mustahil boleh jadi macam nasib Melayu Singapura!

0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.