Selasa, 5 September 2017

RAMAI ORANG KELIRU TENTANG PUISI!


Image result for keliru
Sumber : Google


Puisi merupakan karya seni yang mempunyai kedudukan paling tinggi dalam bidang sastera bagi ramai penulis di dunia. Meskipun bentuknya pendek dan ringkas sahaja, tetapi hendak menulisnya tidak semudah yang ramai orang sangka. Menulis sebuah puisi bukan sahaja perlu mahir menggunakan bahasa (seperti rima, inversi, metafora, simile, anafora, dan epifora), tetapi banyak lagi perkara lain perlu dititikberatkan di dalamnya. 

Memandangkan puisi itu berada di kedudukan tertinggi dalam dunia kesusasteraan, maka puisi itu ramai orang takutkan. Ini kerana bagi kebanyakkan orang maksud sesebuah puisi itu sukar untuk difahami. Oleh yang demikian, genre puisi adalah genre sastera yang paling kurang diminati.  Sebab itulah sesiapa yang hendak menerbitkan sesebuah buku puisi, orang itu perlu bersedia untuk rugi. 

Puisi terbahagi kepada dua jenis iaitu puisi tradisional dan puisi moden. Puisi tradisional terbahagi kepada empat bentuk iaitu pantun, syair, gurindam, dan seloka. Manakala puisi moden adalah yang kita kenal pada hari ini sebagai sajak sahaja.  

Puisi tradisional seperti pantun misalnya, ia terikat dengan beberapa ciri utama. Pantun mesti mempunyai empat baris serangkap ; dua baris pertama dikenali sebagai pembayang (atau sampiran) dan dua baris terakhir dikenali sebagai maksud. 

Puisi moden yang kita kenali sebagai sajak pada hari ini, tidak terikat dengan ciri-ciri seperti puisi tradisional sama sekali. Menulis sesebuah sajak boleh dilakukan sebebasnya mengikut kehendak seseorang penulis itu sendiri.

Dalam esei ini, saya cuma membicarakan tentang puisi moden yakni puisi yang berbentuk ‘sajak’ sahaja. Puisi tradisional seperti pantun, gurindam, seloka, dan syair akan saya tulis pada lain masa.   

Menurut Prof Muhammad Haji Salleh (seorang tokoh akademik dan Sasterawan Negara) dalam bukunya Pengalaman Puisi, sajak adalah karya seni yang bernilai rendah manakala puisi adalah karya seni yang bernilai tinggi. Atas pandangan inilah saya membezakan apa itu sajak dan apa itu puisi dalam artikel sebelum ini. Dalam artikel sebelum ini, antara lain saya menulis : 

“Sajak dan puisi itu sebenarnya tidak jauh beza. Tetapi puisi lebih sukar difahami dan diteka maksudnya. Namun, kedua-duanya mempunyai bentuk yang sama. Dan kedua-duanya amat mementingkan keindahan dan kecekapan berbahasa.”

“Puisi perlu disampaikan secara tersirat dan maksudnya sukar difahami. Jika maksudnya mudah difahami, ia tidak menjadi puisi lagi. Ia sekadar menjadi sajak sahaja. Namun, jika puisi terlalu kabur maksudnya, seperti puisi-puisi A.S Amin dan Noor S.I misalnya, ia adalah sesuatu yang tidak bagus juga.”

Antara (ulang : antara) perkara yang paling ‘diharamkan’ dalam penulisan sesebuah puisi adalah puisi itu berbentuk prosaik yakni puisi-puisi yang jelas maksudnya. Sebab itu saya beranggapan bahawa puisi yang berbentuk prosaik itu hanya layak dipanggil sajak sahaja.

Penulis Suhaimi Haji Muhammad (Allahyarham) pernah menimbulkan kemarahan sesetengah penulis dalam dekad 80an apabila menyatakan bahawa sajak-sajak yang mudah difahami itu sebagai ‘sajak tahi’! Namun, bagi penulis Zahari Hasib (Allahyarham), puisi adalah curahan nurani kehidupan seorang penyair dan kerja penulisan adalah milik peribadi kerana setiap penulis berhak untuk bersuara dengan caranya sendiri.    

Menulis sesebuah puisi bukan sahaja perlu menitikberatkan kekaburan makna. Pemikiran, tujuan, perasaan, kehidupan, kebijaksanaan, keindahan, gaya bahasa, dan nilai amat dipentingkan juga. Selain itu, perkara lain yang dititikberatkan adalah tema, persoalan, bentuk, nada dan tanda baca. 

Bagi yang tidak gemar membaca teks-teks puisi, eloklah puisi yang indah itu didengari. Menonton persembahan membaca puisi yang dilakukan oleh penyair tertentu adalah salah satu cara untuk kita menikmati keindahan dan mesej yang hendak disampaikan dalam sesebuah puisi. Di Malaysia, kita ada ramai penyair yang boleh membaca (atau mendeklamasikan) puisi-puisi ciptaan mereka.   

Datuk Rahman Shaari (bekas pensyarah Universiti Malaysia) adalah pendeklamator puisi yang cukup prolifik di Malaysia. Sajaknya yang berjudul Pak Kaduk Ahli Strategi adalah antara sajak yang saya suka. Perhatikan bait-bait sajak Pak Kaduk Ahli Strategi di bawah :
“Telah tahu aku kini / Mengapa begitu jadi / Pak Kaduk dengan ayamnya / Ayam Perkasa / Ingin menentang ayam istana.”

Sajak ini jika dibaca begitu sahaja, kita tidak akan menikmati keindahannya. Tetapi seandainya Datuk Rahman Shaari mendeklamasikan sajak ini, keindahan dan mesejnya barangkali boleh kita nikmati.

Abdul Ghaffar Ibrahim (AGI) – seorang pelukis dan bekas pensyarah UiTM – telah memperkenalkan penulisan puisi 3V kepada dunia sastera Malaysia. Puisi 3V itu singkatan kepada verbal, vokal, dan visual sebenarnya. Verbal adalah isi sajak, vokal ialah bunyi sajak, visual adalah teknik sajak. Antara sajak AGI yang dideklamasikan secara 3V adalah sajak Duka. Perhatikan bait-bait sajak Duka di bawah : 

“Duka ada di ilmu / Duka ada di ragu / Duka ada di jemu / Duka ada di temu / Duka ada di suka / Duka ada di muda / Duka ada di tua / Duka ada di mata / Duka ada di hidup / Duka ada di duda / Duka ada di janda.”  

Sajak-sajak yang dideklamasikan oleh AGI biasanya dalam bentuk nyanyian – kalau itulah istilah paling tepat yang boleh saya gunakan. Saya kira teknik mendeklamasi sajak begini adalah suatu pembaharuan. Saya angkat topi kepada AGI kerana berani menghasilkan teknik mendeklamasikan sajak yang cukup berbeza. Meskipun tidak ramai penyair yang boleh terima, tetapi ia sudah menjadi khazanah sastera yang cukup berharga.

Khalid Salleh – seorang seniman dan penggiat teater tersohor Malaysia – juga terkenal dengan puisi-puisi yang sering dideklamasikannya. Puisi Kalau Aku Menjadi PM ciptaannya sangat mengagumkan diri saya. Bait-bait puisi itu tertulis begini : 

“Kalau aku menjadi PM / Kesemua nama jalan yang ada di Putrajaya ketika ini / Akan ku sembunyikan di luar pagar bangunan Parlimen / Setidak-tidaknya menjadi tontonan kepada semua ahli Parlimen / Bahawa bahasa Melayu adalah bahasa nasional atau bahasa kebangsaan / Yang ditetapkan oleh Perlembagaan Malaysia Artikel 152 (1)”
 

Puisi yang ditulis oleh Khalid Salleh ini tidak sama cara bacanya seperti puisi-puisi yang A. Samad Said cipta. Cara bacanya cukup berbeza. Yang dipentingkan dalam puisi Khalid Salleh adalah mesej bukan bunyi. Sebab itulah puisi beliau tidak sesuai dibaca dengan hanya menatap teks sebaliknya sesuai dibaca secara deklamasi. Yang dipentingkan dalam persembahan Khalid Salleh adalah cara penyampaian puisi supaya puisinya yang kabur itu khalayak boleh fahami. 

Saya mengharapkan agar esei tentang puisi ini dapat memecahkan kekeliruan dalam diri pembaca. Dan saya mengharapkan agar pembaca mendapat sedikit sebanyak maklumat daripadanya. Saya tidak mampu menghasilkan sebuah puisi yang terlalu kabur maksudnya sampai ke mati. Yang mampu saya buat adalah bercerita tentang puisi yang amat saya minati. Ini sahajalah sumbangan saya untuk khazanah kesusasteraan bangsa dan negara saya ini.      
   


1 ulasan:

  1. Terima kasih atas penjelasannya, jika tuan mempunyai karya, silalah singgah di blog saya ya. Terima kasih.

    BalasPadam

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.