Sabtu, 17 Mei 2014

BERSYUKURLAH JIKA ANDA SEORANG GURU


      Belum terlambat rasanya untuk saya mengucapkan Selamat Hari Guru kepada semua guru guru saya yang telah bersusah payah mengajar dan mencurah ilmu kepada saya selama ini. Ucapan ini juga saya tujukan khas kepada semua guru guru dan insan yang bergelar pendidik sama ada di dalam atau di luar negara.

      Bercakap soal Hari Guru ini saya teringat zaman persekolahan saya iaitu di tingkatan empat dan tingkatan lima. Pada waktu itulah saya sudah nampak di mana hala tuju saya selepas SPM nanti dan kerjaya yang saya pilih pada waktu itu adalah guru. Habis satu sekolah saya cerita yang saya mahu menjadi guru. Saya begitu meminati profesion perguruan ini kerana saya suka dengan matapelajaran Bahasa Melayu dan Sejarah.


      Justeru itu, untuk mempraktikan minat saya dalam bidang sastera dan sejarah itu maka saya memilih profesion yang mulia ini. Saya bercadang selepas habis SPM saya mahu melanjutkan pelajaran ke Institut Pendidikan Guru (IPG) dan mahu mengambil Kursus Pendidikan Lepasan SPM (KPLSPM) tajaan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Saya bercita cita untuk mengajar pelajar sekolah menengah dalam matapelajaran Bahasa Melayu dan Sejarah tetapi apabila mendapat  tahu bahawa KPLSPM hanya untuk guru guru sekolah rendah, saya mula merancang untuk mengajar dalam Bahasa Melayu, Sivik dan Kajian Tempatan.

      Sejak itu, saya sentiasa mempersiapkan diri saya untuk menjadi seorang guru. Saya suka membuat pembentangan yang disuruh oleh guru saya di hadapan kelas. Saya suka mengajar rakan rakan saya dan saya akan gembira jika mereka faham apa yang saya ajar. Dan sudah pasti mereka akan minta saya untuk mengajar mereka dalam matapelajaran Sejarah kerana ramai pelajar memang tidak menyukai matapelajaran itu.

        Saya juga banyak membaca tentang kerjaya seorang guru sama ada di internet ataupun melalui buku. Saya sering membaca sebuah buku yang ada di perpustakaan sekolah saya yang menceritakan tentang kerjaya seorang guru. Saya sudah lupa tajuk buku itu tetapi saya ingat nama penulisnya – Norbi Abdullah.

       Walaubagaimanapun, kita hanya mampu untuk merancang tetapi Allah yang menentukan. Selepas keputusan SPM dikeluarkan, saya terus mendaftarkan nama saya secara atas talian (online) ke laman web KPM untuk memasuki kursus perguruan itu. Namun, sayang seribu kali sayang apabila keputusan panggilan temuduga dikeluarkan, nama saya tidak disenaraikan untuk ditemuduga.

       Hanya Allah sahaja yang tahu betapa kecewa, hampa dan sedihnya saya kerana tidak berjaya bukan sahaja untuk masuk ke IPG malah untuk ditemuduga pun saya tidak berjaya (pemohon perlu menghadiri temuduga terlebih dahulu kemudian jika berjaya akan dihantar masuk ke IPG). Ini didasarkan kepada beberapa faktor antaranya syarat untuk masuk ke IPG mesti 6A tetapi saya hanya mendapat 4A sahaja dalam SPM. Kedua, persaingan yang terlalu sengit untuk merebut tempat dan ketiga kuota yang terlalu kecil diberikan iaitu sekadar 50 orang untuk satu matapelajaran yang mahu diajar.

       Saya sedih dan kecewa di atas kegagalan itu. Saya juga malu kerana saya sudah mencanangkan kepada ramai orang yang saya mahu menjadi guru melalui IPG dan akhirnya saya tidak berjaya. Seorang rakan sekolah pernah berkata kepada saya ketika berbuka puasa di sebuah restoran tahun 2012 dahulu. “Dulu kau bukan main heboh lagi nak masuk IPG, kenapa tak masuk jadi cikgu?” Soalnya kepada saya. “Dah tak ada rezeki nak masuk, nak buat macam mana.” Jawab saya.

      Namun begitu, rasa kecewa itu semakin lama semakin terubat dan lama kelamaan semangat saya untuk jadi guru itu telah mati. Walaubagaimanapun, saya tetap akan menjadi guru. Menjadi seorang guru dalam dunia penulisan. Mendidik umat Islam, orang Melayu dan rakyat Malaysia dengan menggunakan pena. Bukankah pena itu lebih tajam dari mata pedang?

       Pesanan saya kepada guru guru di luar sana, bersyukurlah kerana anda berjaya menjadi seorang guru. Bukan semua orang dapat menjadi guru seperti anda. Gunakanlah peluang yang diberi oleh Allah dan kerajaan ini dengan sebaik mungkin. Sebarlah ilmu kepada anak bangsa kita sebanyak mungkin dan taburlah baktimu kepada negara ini sebesar mungkin.

       Sesungguhnya kerjaya yang anda pilih ini sangat mulia. Jangan sesekali mensia siakannya. Saya sedih melihat guru guru yang sikapnya seperti penjenayah! Bertindak sesuka hati terhadap anak murid tanpa ada rasa belas kasihan. Sudah banyak kes yang melibatkan guru mencederakan anak murid. Saya tidak mahu menulis kes kes tersebut di sini. Rakan rakan boleh cari sendiri di internet mengenai salah laku guru guru ini. Guru guru seperti inilah yang telah mencemarkan profesion perguruan yang mulia ini.

       Saya masih ingat kata kata ayah saya “semua pendidik adalah guru tetapi bukan semua guru adalah pendidik.  Semua orang boleh menjadi guru tetapi bukan semua orang boleh menjadi pendidik.” Ternyata apa yang dinyatakan oleh ayah saya itu banyak betulnya dengan melihat kepada keadaan sekarang. Ramai orang memilih kerjaya sebagai seorang guru sebagai kerjaya terakhir dan akhirnya mereka melakukan perkara perkara yang menjahanamkan martabat perguruan itu sendiri seperti memukul pelajar sehingga cedera dan sebagainya.


        Pada saya, faktor seorang pelajar itu akan berjaya ataupun tidak adalah dengan didikan yang baik dan betul dari seorang guru selain dari pelajar itu berusaha sendiri. Jika guru itu mampu mengajar dengan baik, berdedikasi dan betul maka pelajar itu akan berjaya tetapi jika seorang guru itu mengajar sekadar untuk melengkapkan tugasnya sebagai seorang guru, maka kebarangkalian untuk pelajar itu untuk tidak berjaya adalah tinggi.

       Saya menulis ini adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri. Saya teringat akan guru Matematik saya ketika saya di Tingkatan 3, guru Bahasa Inggeris saya ketika di tingkatan 5, pensyarah perakaunan saya ketika saya di semester pertama dahulu dan pensyarah Bahasa Arab ketika saya di semester dua. Keempat empat matapelajaran ini bukanlah matapelajaran yang saya minat dan agak sukar namun akibat kesungguhan dan dedikasi mereka mengajar saya menyebabkan saya mampu lulus dengan cemerlang dalam ketiga tiga matapelajaran itu.

      Ini membuktikan bahawa guru juga merupakan salah satu faktor terpenting dalam kejayaan seseorang pelajar itu. Justeru itu, anda perlu melakukan tugas anda dengan bersungguh sungguh dan penuh dedikasi untuk memastikan kejayaan para pelajar anda sendiri.

      Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Guru kepada guru guru saya dan guru guru yang ada di seluruh Malaysia. Tanpa mereka sudah tentu saya bukan menjadi manusia seperti hari ini. Terima kasih cikgu. Segala jasa baik cikgu amat saya hargai dan tidak dapat saya balas sampai bila bila. Hanya Allah yang mampu untuk membalas jasa jasa cikgu semua. Semoga Allah memberi ganjaran yang baik di atas jasa bakti cikgu kepada saya selama ini. Terima kasih cikgu…





























0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.