Isnin, 17 Disember 2012

Kesinambungan dan Perubahan: Malaysia Di Bawah Abdullah Ahmad Badawi


PENULIS: Datuk Chamil Wariya

PENERBIT: Utusan Publication & Distributors Sdn Bhd

Ketika saya membaca buku ini, saya menerima kritikan dari sahabat saya sendiri. Tidak perlulah saya menyebut nama sahabat saya itu di sini namun saya agak tertarik mendengar komentar yang dilemparkan kepada saya. "Kenapa kau baca buku seorang pemimpin yang lemah?" "Kau tahu tak sebab dia Malaysia mengalami kegawatan ekonomi?" "Aku harap kau tak jadi macam dia." Itulah komentar komentar yang saya terima dari sahabat saya itu.

Pada hemat saya, Tun Abdullah bukanlah seorang pemimpin yang lemah. Mungkin rakyat masih tidak boleh menerima pentadbiran beliau selepas Tun Dr. Mahathir bersara. Mungkin juga orang tidak faham apa yang beliau cuba lakukan. Setiap pemimpin mempunyai jasanya tersendiri dalam sesebuah negara. Begitu juga dengan Tun Abdullah. Beliau juga telah banyak memberi sumbangan pada negara Malaysia ini. Beliau telah menubuhkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam usaha beliau untuk memerangi rasuah.

Beliau juga telah membuka hak bersuara kepada seluruh rakyat Malaysia untuk kita menyuarakan pendapat kita. Mungkin kerana jasa Tun Abdullah yang kecil itu menyebabkan rakyat Malaysia tidak menyanjungi beliau seperti Tun Dr. Mahathir. Namun pada hakikatnya, Tun Abdullah telah membuat sesuatu perkara yang besar ertinya pada rakyat Malaysia. Buku ini menyoroti tentang perjalanan Tun Abdullah sepanjang menjadi Perdana Menteri.

Pelbagai kisah suka duka yang beliau tempuhi sepanjang menjawat jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia yang kelima. Buku ini mungkin agak bosan bagi sesetengah orang tapi ada beberapa bab yang menarik untuk dibaca dan pelbagai pengetahuan am yang boleh kita pelajari dengan membaca buku ini.