Rabu, 5 Disember 2012

ADAM (Aku Darah Anak Malaysia)



PENULIS: Ramlee Awang Murshid

PENERBIT: Alaf  Dua Puluh Satu Sendirian Berhad

Buku ini menceritakan tentang seorang anggota polis bernama ASP Hilman yang juga seorang penembak tepat telah dituduh memandu dalam keadaan mabuk bersama anak perempuannya yang bernama Jeslina di New York, Amerika Syarikat. Tuduhan itu dibuat adalah untuk menutup kesalahan yang telah dilakukan oleh Presiden Amerika Syarikat itu sendiri iaitu Presiden Jack William bersama wanita simpanannya, Catherine. 

Dengan bantuan seorang Pegawai Kedutaan Malaysia iaitu Mia Sara, Gabriel seorang perisik Malaysian Intelligence Agency (MIA), Daljit Singh yang juga seorang wartawan dan Ruben seorang perisik CIA, Hilman berjaya meloloskan diri ke Mexico dan dibebaskan dari tuduhan tersebut. Pada hemat saya, buku tulisan Novellis Thriller Nombor 1 Malaysia iaitu Ramlee Awang Murshid ini benar benar menarik Pelbagai pengajaran boleh diambil dari buku ini antaranya sifat tidak berputus asa, berani, semangat setia kawan dan tolong menolong. Buku ini memang sesuai dibaca oleh para remaja macapada ini.

Buku ini juga mempunyai pelbagai ilmu pengetahuan di dalamnya. Ramlee Awang Murshid telah menyelitkan pelbagai pengetahuan am mengenai Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC), kerjaya sebagai pegawai kedutaan, kerjaya seorang wartawan dan sebagainya.