Khamis, 6 Disember 2012

FIKSYEN 302



PENULIS: Ramlee Awang Murshid

PENERBIT: Alaf Dua Puluh Satu Sendirian Berhad

Buku ini menceritakan tentang penyiasatan yang dilakukan oleh ASP Alias dan Noorhafiza Izura, seorang peguam mengenai kes pembunuhan yang dilakukan oleh Lan Lani, Jimmy Yeoh, Prakash Kumar dan Farid Ja'ah. Mereka dibantu oleh seorang bekas anggota polis bernama Hizamuddin Awang. Kes pembunuhan kejam itu sungguh unik kerana mereka berempat membunuh mangsa mangsa mereka dengan cara yang hampir serupa. Selepas melakukan pembunuhan, mereka berempat akan melakarkan angka 302 pada dahi mangsa mangsa mereka.

Kemudian mereka akan menelefon pihak polis dan diberkas dalam keadaan bertelanjang bulat. ASP Alias, Noorhafiza Izura dan Hizamuddin Awang berusaha untuk mencari motif sebenar kes pembunuhan itu. Apa yang uniknya, keempat empat pembunuh tersebut adalah orang yang tidak waras dan baru sahaja keluar dari hospital mental yang sama. Dua orang saintis iaitu Doktor Hakimi dan Doktor Rozlina berusaha untuk menjejaki dalang sebenar pembunuhan tersebut melalui watak Rita Yuzalina.

Buku ini sangat menarik bagi peminat buku buku penyiasatan berunsur thriller. Buku ini mempunyai pelbagai nilai murni antaranya ketabahan, kerjasama dan sebagainya. Buku ini juga membuatkan pembaca sering tertanya tanya dan mewujudkan nilai suspen sepanjang membaca buku ini. Penulis buku ini juga telah mencipta sebuah buku yang lain dari yang lain dan mempunayi idea yang sangat bernas serta luar biasa. Pelbagai ilmu pengetahuan mengenai psikologi manusia boleh didapati dalam buku ini.