Selasa, 11 Disember 2012

DAIM: Insan Di Sebalik Enigma


PENULIS: Adibah Amin dan Cheong Mei Sui

PENERBIT: Pelanduk Publications (M) Sendirian Berhad

Buku ini menerangkan secara terperinci perihal diri bekas Menteri Kewangan Malaysia (1984-1991) dan seorang ahli perniagaan yang terkenal iaitu Tun Daim Zainuddin. Beliau berkelulusan Undang Undang di London's Lincoln's Inn dan pernah bertugas sebagai peguam dan majistret di Kuala Lumpur sebelum membuka sebuah empayar perniagaan hartanah yang diberi nama Syarikat Maluri Sdn Bhd. Beliau merupakan antara jutawan Melayu terawal di Malaysia.

Pada tahun 1984, beliau telah dilantik sebagai Menteri Kewangan oleh bekas Perdana Menteri ketika itu iaitu Tun Dr Mahanthir Mohamad bagi menggantikan Tengku Razaleigh Hamzah. Beliau telah berjaya menyelamatkan ekonomi Malaysia dari dilanda kemelesetan yang teruk. Beliau merupakan seorang individu yang pendiam dan hanya bercakap apabila perlu sahaja. Ketika menjadi Menteri Kewangan, Beliau sering kali menerima kritikan dari dalam dan luar negara kerana cara beliau menangani Kementerian Kewangan dan ekonomi Malaysia pada waktu itu.

Walaubagaimanapun, semua kritikan itu hilang sebaik sahaja mendapat tahu tentang kecemerlangan kerja yang beliau lakukan. Beliau telah berjaya membawa ekonomi Malaysia di tahap yang lebih selamat. Buku ini memang sesuai dibaca oleh para siswazah yang berkelulusan dalam bidang pentadbiran perniagaan dan ekonomi. Buku ini sangat menarik namun penulis buku ini lebih banyak menulis tentang ekonomi berbanding dengan diri beliau sendiri.

Saya juga merasakan ada bebarapa cerita dalam buku ini kelihatan seperti tidak tersusun dengan betul namun begitu buku ni tetap menarik untuk dibaca. Pelbagai pengajaran yang kita boleh pelajari dari buku ini antaranya sifat tidak berputus asa, berdisiplin dalam kerja, berani dan sebagainya.