Selasa, 11 Disember 2012

3 + 1 = 1

PENULIS : Ana Farhana

PENERBIT : Jemari Seni Publishing

Karya pertama Ana Farhana ini memang seronok dibaca. Mungkin cerita yang terkandung dalam novel ini sudah biasa dibaca oleh para pembaca dalam mana mana novel namun Ana Farhana telah menambahkan elemen lucu dalam cerita ini. Cerita ini mengisahkan tentang seorang gadis bernama Khairina atau lebih mesra dipanggil Rin dalam kalangan ahli keluarganya. Rin pernah menghadapi kisah hitam di mana dia telah dinodai oleh bapa saudaranya sendiri.

Peristiwa hitam itu telah menghantui hidup Rin sehingga dia takut untuk bercinta. Bagi mengatasi masalah itu, tiga orang abangnya telah membuat satu rancangan untuk mengahwini sahabat mereka yang bernama Hakimi dengan Rin tanpa pengetahuan Rin. Hakimi seorang jejaka yang baik dan berusaha untuk menawan hari Rin walaupun dia tahu Rin masih dihantui peristiwa hitam yang telah merosakkan dirinya. Pelbagai cara dilakukan oleh Hakimi untuk menawan hari Rin.

Buku setebal 436 muka surat ini memang menakjubkan kerana inilah kali pertama saya membaca sebuah novel yang menggunakan bahasa pasar atau bahasa yang digunakan oleh remaja zaman sekarang. Ikutilah novel menarik ini dan saya harap pembaca juga terhibur seperti saya ketika membaca novel ini.