Khamis, 9 Februari 2017

APA YANG PERLU DILETAK DALAM RESUME KERJA? II

Image result for temuduga kerja
Sumber : Google

1) RESUME IKUT INDUSTRY kau kerja – Ada yang industry resume nak kena berbunga-bunga , berwarna -warni, Ada yang kena Simple.

2) Post yang sebelum ni kan aku ada sebut letak number IC kan. Takut sangat orang gunakan No IC ko tu. Maklumlah lah harta berjuta dalam bank ye tak, zaman skrang memang kena aware sikit. Tulis le begini : 851011-02-xxxx . So bakal bos ko tu tahu, le korang umur berapa, lahir di mana. Nampak kecil kan TAPI BESAR IMPAKNYE TAU!. COntoh, ko gi apply kerja kat kedah, IC pun memang orang kedah, BAkal bos kau plak dah ada 4 orang final candidate tu , 1 orang terengganu, 1 orang sabah, 1 orang sarawak, 1 orang kedah (which mean kau) . And then dia fikir, ambik la budak kedah ni, apa salahnya tolong orang senegeri. CONTOH: kalau dia ambik orang jauh time raya, mesti org tu nak balik kampung, kalau emergency kerja nak kena settle urgent. Orang yang dia boleh harap, mesti la pekerja yang kerja / kampung senegeri gitu. Yang dia boleh call anytime. (Kes ni depend industry mana ko kerja ye) .Tak kan dia nak suruh pekerja dia yang duk sabah ambik tiket flight URGENT Semata2 nak settle kan kerja yang URGENT tu, Bos kau akan fikir KOS! Kau tahu kan tiket flight on the spot harga macam nak ke KOREA tuuuu….NI CONTOH KES!

3) Tolong jangan straight forward sangat . Lahir tahun 1996, bulan October, Korang tulis la umur korang 21 tahun, bukan nye 20 tahun 5 bulan 10 hari. Amboiii mau plak jenis hari2 hantar resume tak kan nak update bahagian tarikh lahir hari-hari kut. Takkan esok nak tulis 20 tahun 5 bulan 11 hari, lusa tulis 20 tahun 5 bulan 12 hari. HUHUHU

4) Gambar: sila pergi kedai gambar, pakai COAT yang disediakan dan minta SOFT COPY gambar. Soft copy ni boleh guna masa hantar Resume secara online. BAWA LA PENDRIVE MASA PI KEDAI GAMBAR TU, free je dia bagi soft copy. Aku tak nak highlight gambar selfie. KO pun tahu selfie bukan gambar formal kan.

5) Kalau orang yang buat business ONLINE / OFFLINE afew years, and then dah tak buat business, Boleh atau tidak tulis dalam resume? PENDAPAT PERSONAL AKU, boleh tulis jika Business korang daftar dengan SSM. Baru nampak official gitu. PAstikan kau dah standby JAWAPAN, jika interviewer tanya kenapa korang tak continue business? Jangan jawab, business bankrupt, barang tak laku. Not nice. Bagaimana pula kalau businees tu still wujud tapi korang nak jadikan business tu as side income dan nak cari kerja lain as a full time?. Mesti interviewer akan tanya , boleh ke korang fokus dalam kerja ? Korang fikir which one the best, nak masukkan boleh, tak nak masukkan pun boleh. Yang penting standby jawapan yang mantap kalau interviewer tanya huhuhu.

6) Walaupun zaman skrang zaman Hipster, ko lupa bakal BOS ko tak hipster, ko tengok la umur mereka around 40 – 55 tahun macam tu, korang nak keja bahagian pengurusan , resume berbunga-bunga, berbulu je bakal bos ko tengok resume tu. Walaupun bakal bos ko pakai kereta Sport, Hp I-phone, permikiran still pemikiran lama . First impression korang melalui resume. Memang la bos tu banyak cikadak, ko ingat senang, dia orang nak bgi korang gaji guna duit mereka. Mesti dia nak cari orang yang boleh buat kerja and particular dalam segala hal.

7) Kalau company besar-besar, dia orang akan buat saringan guna phone call dahulu. Ni orang panggil PHONE INTERVIEW. Ni pentingnya TELEPHONE DI ON SELALU, Kalau korang lulus, baru masuk second interview by face to face. Masa tu baru dia email korang suruh datang interview . (Sila baca previous post aku point no 4)

8) Kenapa aku buang resume korang dari aku buat rough paper walaupun bahagian belakang still aku boleh guna. Maaf la ye, aku tak le SEBODOH tu nak memalukan orang yang minta kerja tu. Bayangkan aku buat rough paper, mau plak yang guna rough paper tu staff lain. Tak ke dia baca semua detail kau temasuk nama email kau : batman70@yahoo.com/ alongnaktolong89@yahoo.comakublurr@gmail.com … Lawak tahu. Pahamkan maksud “Private & confidential”. Sekurangnya aku jaga juga air muka korang tu. Satu lagi, kalau aku cakap, bos ramai yang hantar resume tak menepati citrasa u la bos.”. Mana buktinya? Sebab itu la aku PRINT bgi dia tengok jenis-jenis resume yang candidate apply. Bukannya aku bodoh sangat nak habiskan dakwat print office aku tu -_-. (NI khas aku tujukan kat akak yang komen MURNI kat aku punya post)

9) Untuk bahagian reference. Company cikai2 macam company aku dulu tak de call. As long candidate tu kami yakin bukan jenis penipu, reference tu kami abaikan. Unless something fishy, kami akan call. BIG company yes, mereka akan call.. Pastikkan orang yang jadi reference korang kenal korang bukannye adik beradik ye.

10) Template berbayar is advisable or not? Kalau korang rasa templete tu sesuai dengan industry korang atau sesuai untuk jawatan tu, dipersilakan beli. Kalau rasa ragu-ragu google je. Tak pun buat muka kesian kat kawan ko ,” tanya wei ko nye resume format macam mana? Aku tak pandai le” huhuhu. Untuk industry aku which is pengurusan, aku cadangkan FORMAL. Yang mana resume korang kena isi online kerana format dia orang jenis begitu tak payah la duk risau. Dah memang company tu nak jenis macam tu. Follow je le.

11) CONTOH RESUME BAHAGIAN JOB EXPERIENCE:
FINANCE EXECUTIVE AT ABC SDN BHD (BOLD) DATED:
– Handle GST and tax matters of subsidiaries companies
– Do full set of account. Maintain record using UBS system accounting. Prepared bank reconciliation.
– Maintain employee payroll including EPF, Socso, PCB and EA form.

ACCOUNT ASSISTANT AT SBS SDN BHD (BOLD) DATED:
– Prepare payment voucher and cheque. Handle petty cash of company.
– Update collection status for non – payment customer.

OTHER WORKING EXPERIENCE:
– CASHIER AT NOBITA HYPERMARKET (SEMESTER BREAK 2013)
– CASHIER AT SIZUKA SDN BHD (SEMESTER BREAK 2012)
– SALES ASSISTANT AT 7-TWELVE SDN BHD ( SEMESTER BREAK 2011)

• Tak payah la tulis macam CV. Just a bit ,jadi bakal bos korang Nampak la ooooo budak ni pernah buat kerja macam ni ye.. Ok la I nak tanya lebih lanjut. So I nak dia datang interview. Sebab tu aku cakap 2 page or 1 ½ page untuk resume.
Kalua budak fresh graduate maybe boleh buat macam ni:
PRACTICAL STUDENT AT SBS SDN BHD (BOLD) DATED:
– Assist in handle petty cash of company
– Assist Account Executive in update collection Status for non-payment customer.
– Assist in maintain record of double entry in UBS accounting system.

Jangan lupa tulis khusus-khusus yang korang pernah ambil semasa study dulu. Atau seminar-seminar yang korang pernah hadiri yang korang sesuai untuk masukkan ke dalam Resume.
– The end – Kalau rasa tips aku boleh jadi panduan, korang baca jele, Kalau rasa macam tak sesuai untuk korang, baca la confession orang lain tak pun tulis confession sendiri #akutaksentaphahahaa #akunaktolongbukanahlong

– NOORA S.

Sumber :  www.iiumc.com/submit

0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.