Khamis, 9 Februari 2017

APA YANG PERLU DILETAK DALAM RESUME KERJA?

Image result for temuduga kerja
Sumber : Google

1) Macam biasa details diri korang. Yang penting letak Ic. Ini untuk bos detact umur korang walaupun korang letak umur 20 tahun.Sesetengah company pentingkan umur untuk sesuatu jawatan. Ada yang duk mimpi lagi skrang ni, skrang tahun 2017. Umur tulis 20 tahun. Tahun lahir 1996, sepatutnya tulis 21 tahun, nampak tak berapa tak update nya resume korang??? Nampak kecik kan tapi besar tau impaknya. Bos aku pernah kata, orang macam ni kalau kerja dengan dia,orang tu akan buat kerja sambil lewa.

2) Email: penting korang create la satu yang official. Contoh: mohdkamaladli70@yahoo.com bukannya kamal_superhero/ batman89. Nampak kolot kan tapi reality bayangkan bakal bos korang tengok resume. Mau dia ketawa je. Ketawa memang bagus. Ketawa sambil buang resume korang dalam tong sampah baru tahu . Walaupun zaman skrang hipster.. email korang jangan duk hispter sangat.

3 ) Describe pengalaman kerja. Yang ni penting. Describe job scope yang pernah korang cover. Contoh, pernah kerja sebagai account executive:

Tulis la , Do full set of account using UBS systerm accounting. Assist finance manager in company budgeting. Advice CEO in doing critical financial decision when company faces Financial problem. Sorry english tunggang langgang . Lebih korang macam tu le. Kalau tak pandai buat ayat macam mana nak nampak gempak. Pergi buka Jobstreet baca bahagian job description /responsibilities. Copy dan olah ayat sesuai dengan kemahiran yang korang ada.

4) untuk yang fresh graduate tulis la pernah praktikal di mana. Dan pernah buat kerja apa. Selalunya budak praktikal memang kena photostat jee memanjang. Tapi korang jangan redo je buat benda ni. Ada masa pi la bodek kakak2 office tu. Korang gi la bodek tanya,’ jawatan kak ni selalunya apa yang kak buat ye’ ‘ apa yang penting sangat untuk saya jadi mcm kak ye’ ‘ saya suka la Tengok akak, berkaliber wahhh kak ni hebat la’ walaupun kak tu korang tengok 24 jam main facebook tapi korang kena tah jawatan dia kena buat apa, perlukan kemahiran apa, yang bagus nya mana tahu esok esok dia suruh korang buat kerja dia ke… nampak mcm buli je kan. Ni masa korang belajar . Lepas tu tulis dalam resume leee. Boleh je nak tipu pernah buat, ni buat tu. Nanti time korang kena buat betul2 ternganga je. Memang kena maki jeee . Tips satu lagi. Let said tak pernah, lukis pelan rumah 3 tingkat. Tapi korang tahu la macam mana nak lukis dari A sampai Z. Tulis je dalam resume…. Know who to design 3 tier terrace house. Pandai-pandai korang la ye.

3)Reference, percayahlah 95% HR tak akan call orang yang korang tulis sebagai reference dalam resume tu. Ala acah2 syarat je tu. Yang fresh graduate tulis le nama pensyarah .

4) yang terakhir nombor telephone. Aku prefer 2 number peribadi dan untuk kerja. Mana tahu hari ni gaduh dengan awek smapai tutup telephone. Tetiba rezeki korang di panggil datang interview. HR call, call plak masuk voicemail. Tak ke rugi. Bila on phone, nak call balik number tu. Number tu general line, nak pula ada company tu ada 7 sub company. HR plak ada 7 org, pening dah nak cari sapa. Kalau dapat operator robot lagi haru biru. Kan dah rugi peluang tu. SATU LAGI JANGAN SILENCE PHONE.

Tu je nasihat aku. Yang mana elok ambik pedoman yang mana tak , baca jele. Aku harap korang yang tengah menganggur dapat kerja secepatnya. Semoga boleh berbakti kepada kedua ibu bapa. Jangan lupa yang maha Esa…

– Noora S.

0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.