Sabtu, 16 April 2016

PENYELESAIAN BAGI MASALAH BAUCER BUKU 1MALAYSIA YANG DIBERI LAMBAT


Sumber : Google

Ramai mahasiswa di universiti merungut apabila Baucer Buku 1Malaysia (BB1M) diberi lambat menyebabkan mereka tidak boleh membeli buku teks yang mahal harganya untuk kegunaan mereka di universiti.

Ada di antara mereka yang menukar baucer buku tersebut dengan wang ringgit bagi menampung keperluan mereka di universiti. Namun begitu, tindakan tersebut adalah salah di sisi undang undang.

Kerajaan sepatutnya memberikan baucer buku tersebut di awal semester supaya mahasiswa di universiti dapat menggunakannya bagi membeli segala buku teks yang tebal tebal dan mahal harganya. Jika diberi pada pertengahan semester, nescaya ramai mahasiswa tidak tahu apakah fungsi baucer buku tersebut. Jadi, mereka menggunakan beucer buku itu dengan membeli barang barang yang tidak betul.


Mahasiswa perlu faham sistem lambat sebegitu adalah perkara biasa dalam segala sistem yang ada di Malaysia. Jadi, apa yang mahasiswa boleh lakukan adalah terus menegur supaya sistem yang lambat itu dapat dipercepatkan. Gunakan segala media sosial yang ada untuk membuat teguran yang berhemah kepada kerajaan mengenai sistem yang lambat itu.

Penyelesaian bagi masalah baucer buku yang diberi lambat itu adalah mahasiswa boleh membeli buku buku lain yang bukan buku teks. Maksudnya, mahasiswa boleh membeli apa sahaja buku yang mahasiswa minat sama ada novel, buku sejarah, buku motivasi, buku biografi, buku politik, buku bacaan umum, dan segala macam buku yang ada di negara ini. Mahasiswa tidak boleh menyempitkan pemikiran mereka dengan menggunakan baucer buku itu dengan hanya membeli buku teks sahaja.     

Ramai mahasiswa kita yang berotak ini tidak pandai meluaskan pemikiran mereka dengan membeli buku lain selain buku teks. Mereka boleh sahaja membeli buku lain yang bukan buku teks untuk dibaca bagi meluaskan pengetahuan dan pembacaan mereka. Jika mahasiswa membeli buku lain yang boleh menjana intelektual seperti buku biografi misalnya, saya yakin dan percaya mahasiswa kita tidak mudah ditipu, tidak mudah percaya, mempunyai pengetahuan, dan lekas sedar akan sesuatu isu yang berlaku di sekeliling mereka.

Oleh kerana mahasiswa asyik membaca buku teks sahaja (itu pun jika mereka baca) tanpa membaca buku buku lain yang boleh menjana intelektual, fikiran mahasiswa kita bukan sahaja tidak berkembang, malahan tidak kritis. Mereka terus tertipu dan terus hidup dalam dunia ciptaan yang direka oleh orang yang menipu mereka (seperti politikus misalnya).

Oleh kerana saya minat dan ketagih pula membaca, jadi saya tidak berapa kisah jika baucer buku itu diberi lambat atau cepat. Saya masih lagi boleh membeli buku yang saya minat tanpa menggunakan satu sen pun duit saya. Khutub khanah saya di rumah dipenuhi dengan buku buku yang saya minat dan saya beli pula dengan baucer buku yang diberi lambat itu. Saya memikirkan alternatif lain untuk mengatasi masalah tersebut.

Terus merungut dengan keadaan masalah baucer buku yang diberi lambat tidak mendatangkan apa apa hasil tetapi terus menegur agar pemberian baucer buku itu dipercepatkan adalah perlu. Gunakanlah baucer buku yang diberi lambat itu untuk menambahkan ilmu supaya mahasiswa tidak mudah tertipu dan terus ditipu.


3 ulasan:

  1. list kan ape nak beli siap2. gi survey harga, dapat jer baucer terus gi beli :-)

    BalasPadam
  2. Untung pelajar skrg ada baucer nih. Time Fyna belajar dulu xde pun. Hehehe.

    BalasPadam
  3. Betul juga tu, kalau dapat baucer lagi seminggu nak final exam nak study macam mana dah...

    BalasPadam

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.