Jumaat, 13 Mei 2016

JANGAN SEGAN UNTUK MENULIS DAN BERKARYA DALAM BLOG


Sumber : Google

Saya yakin dan percaya, ada dalam kalangan pembaca blog ini yang gemar dan minat menulis. Oleh sebab itulah, anda mempunyai sebuah blog untuk meluahkan rasa minat dan kegemaran menulis anda itu.

Walau bagaimanapun, ada juga pembaca blog ini yang bukan minat menulis pun. Mereka mempunyai blog hanya kerana mereka percaya yag mereka boleh mendapat banyak duit hasil daripada menulis blog. Oleh sebab itu, mereka gemar menghasilkan (bukan menulis) artikel artikel yang bersifat ‘kontroversi’ bagi menarik ramai orang singgah ke blog mereka kemudian mereka meletakkan iklan yang karut marut sehingga sukar untuk pembaca mendapatkan maklumat daripada blog tersebut.

Saya dahulu pun adalah antara penulis blog yang terlalu mengejar wang ringgit hasil daripada menulis blog. Namun, setelah menemui kegagalan beberapa kali dan berputus asa serta mendengar lagu Bukan Kerana Nama dendangan Ramli Sarip, saya membatalkan hasrat saya itu. Saya tidak mahu menulis artikel atau rencana yang bersifat gah pada tajuk tetapi tidak berkualiti hanya kerana untuk mendapatkan wang sahaja.


Tidak kiralah apa sahaja tujuan anda menulis blog tetapi saya tetap angkat topi kepada penulis blog yang benar benar menulis kerana mereka minat. Soal popular atau menjadi kaya raya hasil daripada menulis blog itu bagi saya sudah jatuh soal yang nombor dua. Apa yang penting minat untuk menulis dan berkarya itu.

Saya yakin ramai penulis blog di luar sana yang menulis blog kerana penulisan mereka sama ada berbentuk cerpen, novel, atau artikel dibakulsampahkan apabila mereka menghantar karya karya mereka itu kepada mana mana majalah, akhbar, atau syarikat penerbitan. Bagi mengubat kekecewaan tersebut, mereka mewujudkan sebuah blog untuk menerbitkan sendiri karya karya mereka untuk ditatap oleh pembaca sasaran mereka. Ketahuilah, nasib yang menimpa anda itu sama seperti nasib yang menimpa saya.

Apa yang hendak saya katakan adalah, teruskan menulis dan berkarya dalam blog anda itu. Anda tidak perlu berasa segan untuk melakukannya. Siapa tahu jika nasib dan rezeki berpihak kepada anda, ada penerbit yang sudi menerbitkan karya karya anda yang sudah pun tersiar di laman blog itu.    

Jika anda sedih kerana karya anda tidak diterima oleh mana mana penerbitan untuk diterbitkan, ketahuilah bahawa penulis, wartawan dan Tokoh Terjemahan Negara terkenal, Adibah Amin juga mengalami nasib yang sama seperti anda. Saya nukilkan kembali kata katanya dalam wawancaranya bersama Dinsman dalam Majalah Dewan Sastera pada tahun 1979 :

Sebenarnya saya tidak berhenti menulis. Tetapi segala tulisan saya yang dihantar ke majalah majalah tak ada nasib, semuanya masuk bakul sampah. (Adibah Amin, 1979)

Jika penulis terkenal seperti Adibah Amin pernah dibakulsampahkan tulisan tulisannya oleh beberapa penerbit, apatah lagi kita yang baru berjinak jinak dalam dunia penulisan ini. Jadi, jangan rasa rendah diri untuk menulis. Teruskan menulis walaupun karya anda itu pada pandangan anda bersifat merapu. Mungkin pada pandangan anda karya itu sifatnya merapu tetapi pada pandangan orang lain mungkin karya itu sifatnya bermutu. Apa yang penting kita ikhlas untuk menghasilkan sesuatu penulisan itu untuk dibaca oleh masyarakat demi pembangunan agama, bangsa dan negara. 

Nasihat saya kepada penulis blog di luar sana, teruskanlah menulis dengan ikhlas. Hasilkanlah satu penulisan yang bermutu yang boleh memberi manfaat kepada pembangunan agama, bangsa, dan tanah air. Jika penulisan anda itu tidak melayakkan anda untuk mendapatkan ganjaran dunia, tetapi percayalah, ganjaran akhirat sudah pasti ada untuk anda. Maka, janganlah segan untuk terus menulis dan berkarya melalui blog.

2 ulasan:

  1. Niat memula mmg untk suka2 cerita personal tapi tgok blogger2 Lain boleh Jana pendapatan melalui blog teringin jugak nak tmbah duit poket ^^

    BalasPadam
  2. Ya.

    tulis aja.

    jangan malu-malu bah.

    BalasPadam

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.