Rabu, 22 Mei 2013

Sebarkan Cinta Mu



PENULIS : Fatimah Syarha Mohd Nordin

PENERBIT : PTS Litera Utama Sdn Bhd


Sejujurnya inilah kali pertama saya membaca sebuah novel yang berunsurkan Islam. Saya telah membaca ratusan buah novel sepanjang hidup saya dan belum pernah lagi saya membaca sebuah novel yang mengetengahkan jalan cerita berunsurkan Islam. Sebarkan Cinta Mu pada saya merupakan salah sebuah novel yang paling istimewa yang pernah saya baca. Untuk pengetahuan semua, novel yang berunsurkan Islam ini memang tidak bosan untuk dibaca dan mempunyai banyak fakta fakta tentang agama Islam dipaparkan di dalam novel ini.

Fatimah Syarha kali ini menceritakan tentang poligami secara lebih terperinci dan mendalam. Para pelajar yang terdiri dalam kalangan perempuan dan lelaki dapat belajar mengenai poligami dari sudut hukum dan bagaimana Islam memandang poligami ini. Fatimah Syarha tidak hanya menyokong kaum wanita sahaja dalam membicarakan bab ini jadi para pelajar mudah untuk memahami tentang poligami dari pandangn Al Quran, Hadis dan Ulama.

Ceita ini bermula apabila seorang wanita bernama Ibu Dhiya yang bekerja sebagai tukang sapu di sebuah kolej swasta bernama KOSDAT bertemu dengan Sarra yang mempunyai masalah keluarga apabila ayahnya beristeri seorang lagi. Sarra yang sentiasa kesedihan itu didatangai oleh Ibu Dhiya dan Ibu Dhiya selalu menasihati Sarra. Bukan itu sahaja, Ibu Dhiya turut menyelesaikan masalah orang orang yang berada di kolej itu seperti Ustazah Qatrun, Madam Zeema dan anaknya sendiri iaitu Qasdina yang membecinya gara gara salah faham.

Novel yang sarat dengan ilmu dan pengajaran ini memang sesuai dibaca oleh semua lapisan masyarakat untuk mendapatkan pemahaman yang lebih mengenai poligami, sejarah Islam dan sebagainya. Pada hemat saya, novel ini tidak rugi dibaca dan jalan ceritanya juga tidak bosan dan tidak terlalu meleret leret. Pelbagai pengetahuan tentang agama Islam dipaparkan di dalam novel ini.