Isnin, 20 Mei 2013

Kuala Lumpur Dari Perspektif Haji Abdullah Hukum


PENULIS : Adnan Nawang

PENERBIT : Berita Publishing Sdn Bhd

Buku ini adalah sebuah buku yang disusun mengikut cerita Haji Abdullah Hukum yang merupakan salah seorang tokoh penting dalam sejarah Kuala Lumpur. Buku ini adalah sebuah buku sejarah yang bagus untuk dibaca oleh generasi pada masa ini terutamanya yang tinggal di Kuala Lumpur. Mereka dapat mengenali tentang sejarah Kuala Lumpur dengan lebih mendalam lagi. Bagi penggemar sejarah pula, buku ini bagus untuk dibaca dan dikaji untuk mendapatkan pemahaman yang lebih tentang sejarah Kuala Lumpur.

Jujur saya katakan buku ini sangat menarik kerana kita bukan sahaja dapat memahami tentang sejarah pembukaan Kuala Lumpur malah kita juga dapat belajar tentang peristiwa peristiwa penting yang berlaku sama ada di dalam atau di luar Kuala Lumpur. Walaubagaimanapun, bahasa yang digunakan dalam buku ini adalah bahasa Melayu lama. Jadi ada beberapa ayat yang sukar untuk kita fahami. Hal ini kerana buku ini ditulis hasil wawancara seorang wartawan dengan Haji Abdullah Hukum itu sendiri.

Kita semua sedia maklum yang Haji Abdullah Hukum adalah orang yang hidup sebelum merdeka lagi jadi bahasa yang digunakan bukanlah sama seperti bahasa yang kita pertuturkan sekarang. Saya menyarankan agar pembaca dapat membeli buku ini untuk mendapatkan pengetahuan sejarah anda mengenai ibu negara Malaysia yang tercinta ini.