Jumaat, 17 Mei 2013

Salina




PENULIS : Datuk A. Samad Said

PENERBIT : Cetakan Pertama : Dewan Bahasa dan Pustaka
                     
                        Cetakan 2012 : Wira Bukit Sdn Bhd

Salina merupakan salah satu dari karya agung sasterawan negara iaitu Datuk A. Samad Said. Novel ini begitu terkenal suatu ketika dahulu dan beberapa kali telah diulang cetak dalam pelbagai bahasa. Salina mengisahkan tentang seorang perempuan bernama Siti Salina yang bekerja sebagai pelacur di Singapura dan tinggal bersama kekasih hatinya iaitu Abdul Fakar. Dia sanggup menjaga Abdul Fakar dengan memberinya makanan, pakaian dan tempat tinggal.

Semua itu dilakukan kerana kasih sayangnya kepada Abdul Fakar walaupun Abdul Fakar langsung selalu memarahinya. Salina tinggal berjiran dengan Hilmy dan Katijah. Dia menganggap kedua dua beranak itu sebagai kakak dan adiknya sendiri. Cerita yang dipaparkan di dalam novel ini memang menarik cuma terlalu panjang dan meleret leret sehingga pembaca bosan untuk menghabiskan novel ini.

Walaubagaimanapun, novel ini memang bagus untuk dibaca. Datuk A. Samad Said menggunakan bahasa yang mudah difahami namun terselit unsur unsur sastera di dalam novel ini. Penulis begitu bijak menggambarkan tentang sukarnya kehidupan sewaktu dan selepas Perang Dunia Kedua. Bagi pembaca pembaca yang gemarkan karya karya yang berat dan bersastera, adalah digalakkan untuk membaca novel ini.