Isnin, 12 Ogos 2024

CERPEN : TERPERANGKAP DENGAN KERJA


"Sakitnya kaki aku." Kata Soleh sambil tunduk mengurut-ngurut kakinya. Dia masa itu sedang lepak di kedai mamak bersama kawannya, Johari. Mereka sedang menunggu mi goreng mamak mereka siap. 

"Kenapa kaki kau sakit?" Soal Johari sambil menyedut teh ais mangkuknya. 

"Aku berdiri lama sangat tadi. Pelanggan ramai betul datang hari ni. Aku duduk masa rehat je." Soleh menjawab. 

"Haih, kesian kau. Nanti ada masa kita pergi urut kaki kau tu untuk bagi lega sikit sakit tu." Ujar Johari. 

"Itulah. Aku pun nak cari tukang urut ni. Lenguh kaki aku ni berdiri lama sangat hari-hari." Kata Soleh. 

"Aku sebenarnya kagum dengan kau sebab boleh jadi cashier. Aku tak boleh jadi cashier. Sebab aku ni tak mahir sangat bab kira-kira ni. Silap kira nanti duit short. Duit short nanti kita kena ganti dengan duit kita sendiri. Lagi satu aku ni cemerkap. Nanti duit ke mana. Barang ke mana." Ujar Johari. 

"Aku sebetulnya tak minat pun jadi cashier. Tapi tu la. Dah tak ada kerja lain. Yang ada kerja ni je. Kalau ada kerja lain yang lebih baik, dah lama aku berhenti." Balas Soleh. 

"Itulah. Kadang kita tak suka kerja tu tapi kita terpaksa bertahan. Kalau tak kerja, kita nak makan apa." Kata Johari. 

"Apa pun, kita layan je la kerja kita. Nak buat macam mana. Rezeki kita kat situ." Ujar Soleh dengan nada pasrah.

"Sebenarnya kat luar sana ada ramai orang tak suka dengan kerja mereka tapi mereka terpaksa bertahan untuk meneruskan kehidupan. Kalau diberi pilihan, mereka sendiri tak mahu buat kerja yang mereka lakukan sekarang." Balas Johari. 

"Betul tu. Ramai antara mereka terperangkap dengan pekerjaan itu dan susah untuk keluar dari pekerjaan tersebut. Suka atau tidak, mereka terpaksa bertahan dengan pekerjaan yang mereka tak suka itu dalam tempoh masa yang lama. Contohnya macam aku la." Ujar Soleh. 

"Sebab itulah kita kena bersyukur kalau kita dapat pekerjaan yang kita sukai. Hargai pekerjaan kita dan laksanakanlah kerja kita dengan penuh amanah dan kejujuran." Kata Johari.

Apabila mi goreng mamak mereka sampai, mereka pun makan sambil mengenang nasib diri mereka sendiri.

0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.