Isnin, 12 Ogos 2024

PESAKIT FROZEN SHOULDER

 


Beberapa bulan lepas, aku ada buat part time urut kat pusat rawatan. Masa nak balik tu, admin pusat rawatan tahan aku.

"Tuan, ada pesakit call. Dia kata dia buat urut dengan tuan tadi. Dia kata tangan dia makin sakit lepas buat urut dengan tuan." Kata admin.

"Pesakit yang mana satu ye?" Soal aku. Masa tu kalau tak salah aku, aku ada urut tiga orang pesakit. Tak tahu yang mana satu.

"Pesakit yang nama Razali (bukan nama sebenar)." Admin memberitahu.

Tiba-tiba aku teringat pada pesakit tu. Pesakit tu ada masalah frozen shoulder di sebelah kanan.

"Tuan cakap dengan dia boleh? Dia tengah sakit tu. Dia nak cakap dengan tuan." Admin serah phone pusat rawatan ke tangan aku.

Aku ambil phone tu dan sapa Encik Razali tadi dengan perasaan cuak campur takut.

"Hello." Sapa aku dengan lembut dan sopan.

"Hello, tuan ke yang urut saya tadi?" Soal Razali di hujung talian. Lembut sahaja suaranya. Bagaimana bertemu di depan, begitulah juga dalam telefon. 

"Betul encik." Balas aku.

"Sekarang ni tangan saya sakit sangat lepas urut dengan tuan. Tak boleh nak angkat ni. Nak bawa kereta pun susah. Saya nak kena buat apa ye?"  Dia menyoal. Dengar suara dia sayu sahaja. 

"Encik tuam dengan ais ye. Buat empat jam sekali. Dalam empat jam tu, tuam selama 15 minit kat tempat yang sakit. Sambil-sambil tu boleh buat regangan yang macam saya ajar tadi." Jawab aku.

"Ohh...ye ke? Saya sekarang tengah kerja. Saya pemandu tuan. Bawa boss. Balik nanti kot baru saya tuam. Untuk masa sekarang tak boleh buat apa ye untuk kurangkan sakit ni?" Soal dia lagi. 

"Itu je cara dia tuan. Takpe, balik nanti tuan tuam dengan ais dulu. Buat tiga hari berturut-turut. Pastu lagi dua minggu datang semula. Kita tengok keadaan tuan masa tu macam mana." Balas aku. 

"Okay, baik tuan." Dia pun memutuskan panggilan telefon. 

Lepas panggilan telefon tu, aku tunggu juga dia datang dalam masa dua minggu. Tapi dia tak datang. Aku ada tanya admin, dia ada whatsapp apa-apa tak. Admin kata tak ada. Aku cuma berharap pada masa itu bahu kanan dia dah okay. 

Tiga bulan kemudian dia tempah waktu rawatan untuk buat rawatan dengan aku. Terkejut juga aku. Tiada angin dan tiada ribut, tiba-tiba mahu datang. Sebagai perawat, aku mengalu-alukan kedatangan dia. Aku nak tahu juga keadaan dia selepas tiga bulan. 

"Macam mana dengan bahu tuan lepas buat rawatan tempoh hari?" Soal aku semasa sesi konsultasi. 

"Ada kurang tapi masih sakit lagi. Lepas buat rawatan hari tu, sakit dia, nak angkat tangan pun tak boleh. Lepas tiga hari baru lega. Semalam ada angkat barang. Itu yang sakit balik ni." Dia menjawab. 

"Kenapa encik tak datang lepas dua minggu hari tu?" Soal aku lagi. 

"Takde masa encik. Saya busy. Boss asyik outstation je. Saya pun kena ikut sekali." Jawab dia. 

"Encik ada tak buat regangan macam saya ajar hari tu?" Tanya aku. 

"Kadang-kadang je buat. Kalau ingat saya buat la. Kalau tak ingat, saya tak buat." Dia membalas. 

"Saya harap lepas ni encik boleh buat hari-hari. Kalau harapkan rawatan sahaja payah nak sembuh. Takpelah, hari ni kita buat urut dan bekam angin ye. Balik rumah nanti boleh tuam dengan ais kalau rasa sakit sangat dan terus buat senaman hari-hari." Kata aku. 

"Okay." Balas dia pendek.

0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.