Sabtu, 26 Mac 2016

RAZALI ZAKARIA : TIDAK POPULAR TETAPI BERBISA


Sumber : Google




Nama Razali Zakaria sebagai wartawan dan pengarang memanglah tidak popular seperti mana nama Datuk A. Kadir Jasin, Tan Sri Zainuddin Maidin, Adibah Amin, Fathi Aris Omar, Ahmad Lutfi Othman, dan Bahyah Mahmod tetapi kehadiran beliau dalam ranah kewartawanan tidak boleh sesekali dipandang sebelah mata kerana beliau mempunyai kelasnya yang tersendiri dalam dunia tersebut.

Beliau telah lama berkhidmat sebagai wartawan dan editor di Berita Harian dan kini bertugas sebagai Pengarang Kanan di portal Ismaweb.net.

Pada 12 March yang lalu, kelab Pembina UiTM Shah Alam (sebuah pertubuhan belia di bawah Isma) telah menganjurkan satu bengkel kewartawanan yang bertempat di Fakulti Undang Undang. Sebagai peminat kepada dunia kewartawanan, saya dan beberapa orang rakan lagi telah turut serta dalam bengkel tersebut. Di sana, saya telah ‘berguru’ dengan Razali Zakaria selama lebih kurang dua jam mengenai dunia kewartawanan. 


Walaupun saya amat meminati dunia kewartawanan sementelahan kegemaran saya adalah menulis, namun saya agak skeptikal mengenai cabaran kerjanya. Maka, terus terang saya mengatakan, kerjaya sebagai wartawan bukanlah kerjaya yang saya mahu ceburi setelah saya menamatkan pengajian saya di universiti ini. Namun, minat yang tidak berbelah bahagi dalam bidang ini memang tidak dapat lari dari sanubari saya sebagai seorang penulis (blogger).

Walaubagaimanapun, seandainya saya diberi peluang untuk menjadi seorang wartawan, barangkali saya tidak akan menolak peluang tersebut.

Bercakap mengenai bengkel tersebut, kami telah diberi penerangan secara ringkas mengenai penulisan berita dan penulisan rencana (salah satu skop kerja sebagai wartawan). Sepanjang bengkel itu berlangsung, saya sempat mengajukan beberapa soalan kepada Tuan Razali mengenai kerja sebagai wartawan dan beliau dapat menjawabnya dengan baik. Namun begitu, aktiviti yang saya rasa paling istimewa dalam bengkel tersebut adalah apabila kami diminta oleh Tuan Razali untuk menulis sebuah berita berdasarkan kenyataan akhbar Ketua Polis Negara mengenai isu pengganas.

Seperti yang saya sedia maklum, menulis sebuah berita bukanlah satu kerja yang mudah seperti mana saya menulis sebuah artikel di dalam blog. Penulisan berita mempunyai gaya dan caranya yang tersendiri. Jika kita gagal menguasai cara dan gaya itu, penulisan berita kita akan menjadi tidak sempurna dan ada cacat celanya.

Setelah penulisan berita saya siap separuh, Tuan Razali telah meminta berita yang saya tulis itu dipaparkan di hadapan untuk tatapan peserta peserta lain. Beliau juga mula menyunting berita yang saya tulis itu dan seperti biasa, berita yang saya tulis itu banyak salahnya.

Walaupun berita yang saya tulis itu tidak bagus, namun saya tetap berpuas hati dan gembira kerana saya mempunyai pengalaman menulis sebuah berita dan berita yang saya tulis itu disunting pula oleh seorang editor yang berpengalaman seperti beliau.

Sebelum ini, saya tidak pernah mendengar nama Razali Zakaria sebagai wartawan. Itulah kali pertama saya bertemu dan mengenalinya. Pulang sahaja dari bengkel tersebut, saya terus membuka portal Ismaweb.net untuk membaca artikel artikel yang beliau tulis dalam portal tersebut. Jelas kelihatan, beliau adalah seorang penulis rencana yang berani, tajam, kritis, dan terbaik.

Amat jarang sekali seseorang penulis itu boleh membebaskan dirinya daripada ideologi politik kepartian ketika dia menulis tetapi Razali Zakaria boleh melakukannya. Beliau sama seperti penulis Yahaya Ismail yang sentiasa menyokong kebenaran dan menolak penipuan dalam mana mana parti politik. Maksudnya, beliau akan ‘membelasah’ sesiapa sahaja – tidak kira pembangkang atau kerajaan yang cuba merosakkan agama, bangsa, dan negara.

Penulis seperti inilah yang negara perlukan. Negara tidak memerlukan penulis yang kaki ampu dan kaki bodek kerana penulis sebegini hanya akan merosakkan negara. Saya sangat bersyukur kerana masih ada lagi penulis seperti Razali Zakaria, Yahaya Ismail, dan Dr. Ridhuan Tee Abdullah di negara ini.

Walaupun ada sesetengah pihak yang tidak suka kepada Razali (terutama parti pembangkang) kerana beliau terlalu pro Melayu dan Islam, namun Razali terus menulis mempertahankan kedua dua entiti itu tanpa rasa takut mahupun gentar. Saya berdoa agar Allah sentiasa melindungi Razali dan keluarga dari segala ancaman dan mara bahaya. Harpnya Razali terus menulis demi agama, bangsa, dan negara. 

Wartawan yang berani dan tegas seperti Razali terutama dalam mempertahankan agama, bangsa, dan tanah air dari dirobek oleh pemimpin yang gila kuasa perlu dihargai oleh kita semua. Sebagai penulis (blogger), saya akan terus berdoa agar Razali diberi kekuatan oleh Allah untuk terus menulis bagi mempertahankan Islam, Melayu, Malaysia dari diganggu gugat oleh ultrakiasu dan pemimpin pemimpin yang tidak mampu mengawal nafsu!     




2 ulasan:

  1. Zumal ada gak pernah teringin nak jadi wartawan tapi bila fikir balik tak sanggup lak

    BalasPadam
  2. terlalu tinggi sanjungan buat ana.. segala-galanya milik Allah Taala

    BalasPadam

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.