Khamis, 26 Mac 2020

FAKTA MENARIK TENTANG BAKTERIA




1. Terdapat satu spesies bakteria yang tahan radiasi yang digelar oleh para saintis sebagai "Conan the Bacterium”.


2. Tahi telinga mempunyai ciri-ciri antimikrob yang mengurangkan daya tahan bakteria dan kulat dalam telinga manusia.


3. Madu adalah takungan semula jadi untuk bakteria Botulism. Orang dewasa biasanya boleh memproses bakteria tersebut dalam penghadaman tetapi tidak bagi bayi. Oleh sebab itulah anda tidak perlu memberikan bayi anda madu.


4. Susu ibu mengandungi gula oligosakarida yang bertujuan untuk memberi makan kepada bakteria usus dan bukannya bayi itu sendiri.


5. Najis manusia, berdasarkan berat badan, mengandungi bakteria yang hidup dan mati.


6. Satu sudu teh Bakterium C. Botulinum, jika diedarkan dengan betul, boleh membunuh setiap manusia di Amerika Syarikat.


7. Pada tahun 2007, ahli biologi menghidupkan semula bakteria yang berusia lapan juta tahun yang diekstrak dari ais Antartika. 


8. Potongan-potongan yang berbau, berwarna putih dan buruk yang anda dapati di mulut anda bukanlah makanan, tetapi keringat dan bakteria yang kuat dari tonsil anda.


9. Gigitan manusia adalah salah satu gigitan yang paling berbahaya di dunia kerana bakteria di mulut kita.


10. 2-5 kg bakteria secara umumnya ada di mana sahaja di dalam badan manusia. 


0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.