Ahad, 15 Oktober 2017

HATI HATI PAKAI PENDAKAP GIGI

Image result for gambar pendakap gigi rosak
Sumber : Google

Kes penangkapan seorang doktor gigi palsu baru-baru ini telah menggemparkan seluruh negara. Tidak disangka sama sekali doktor gigi palsu memang benar-benar wujud di Malaysia. Selama ini yang kedengaran hanyalah khabar-khabar angin sahaja. Namun, dengan penangkapan doktor gigi palsu bernama Farahanis Ezatty Adli itu, barulah sekian ramai orang dalam negara mula mengambil tahu.
Kes-kes sebegini memang tidak sepatutnya berlaku. Ini kerana, perkhidmatan pergigian bukanlah sesuatu yang boleh dilakukan oleh seorang doktor gigi palsu (yang belajar memasang pendakap gigi hanya dari laman Youtube). Seandainya orang yang menjalankan perkhidmatan pergigian itu tidak mempunyai kelayakkan, ia sudah pasti akan mengancam kesihatan dan keselamatan.
Oleh yang demikian, pihak berkuasa perlu mengambil cakna hal-hal sebegini. Diharapkan pada masa akan datang hal-hal sebegini tidak terjadi.
Telah diberitakan bahawa ada beberapa (mungkin lebih ramai) orang telah datang untuk menggunakan perkhidmatan doktor gigi palsu itu. Semuanya gara-gara ingin kelihatan cantik dan bergaya selalu. Untuk kelihatan cantik dan bergaya itu bukanlah suatu kesalahan. Tetapi janganlah sampai terjebak dengan perkhidmatan pergigian yang tidak mempunyai kelayakan.
Namun, oleh kerana terlalu ramai yang mahu kelihatan cantik dan bergaya, tetapi tidak mahu mengeluarkan banyak belanja, maka kelayakkan doktor yang menawarkan perkhidmatan pergigian itu tidak diselidiki dengan sebaiknya. Mereka hanya terima sahaja pendakap gigi yang dipasang oleh doktor palsu tersebut kepada gigi mereka. Kesan buruk di atas kecuaian mereka langsung mereka tidak fikirkan. Apa yang mereka fikir hanyalah kecantikan.
Walau bagaimanapun, kita tidak boleh salahkan seratus peratus kepada semua yang menggunakan perkhidmatan doktor gigi palsu itu. Mereka yang hadir itu adalah mereka yang tidak tahu. Pasti kelayakkan doktor gigi palsu itu mereka tidak pernah fikirkan. Mereka memberi kepada doktor gigi palsu itu seratus peratus kepercayaan.
Dengan terjadinya kes sebegini, diharapkan agar semua yang berada di luar sana perlu berhati-hati. Seandainya teringin benar memakai pendakap gigi, pergilah ke klinik gigi yang doktornya mempunyai kelulusan universiti. Doktor itu pun mestilah juga diiktiraf oleh kerajaan sebagai seorang yang layak untuk menjadi doktor gigi.
Seandainya kita pergi kepada doktor gigi yang tidak mempunyai kelayakkan, kita khuatir akan banyak berlaku kesilapan. Apabila berlaku kesilapan, pasti gigi kita akan mengalami kerosakkan. Pada awalnya kita ingin mendapatkan gigi yang lebih elok. Sebaik sahaja mendapatkan rawatan, gigi kita bertambah buruk!
Di zaman ini ramai orang suka mengejar keuntungan. Mereka tidak peduli bagaimana keuntungan itu boleh didapatkan. Sama ada keuntungan itu boleh menyebabkan kematian atau mengancam keselamatan, hal-hal sebegitu memang tidak pernah difikirkan. Apa yang ada dalam fikiran mereka hanyalah mengaut sebanyak-banyaknya keuntungan. Sistem ekonomi kapitalis sememangnya menghancurkan kemanusiaan. Sebab itulah sifat berhati-hati adalah suatu keperluan.
Kepada yang berada di luar sana, seandainya ingin kelihatan cantik dan bergaya (dengan memakai pendakap gigi misalnya), eloklah diselidik terlebih dahulu kelayakkan doktor gigi yang kita ingin guna perkhidmatan mereka. Janganlah kita pergi kepada doktor gigi yang sebarangan. Kelak gigi kita akan mengalami kerosakkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.