Sumber : Google |
Ramai pemandu teksi merungut bahawa mereka sudah tidak banyak
untung seperti dahulu lagi. Ini semua gara-gara munculnya banyak Grabcar dan
Uber sebagai pengganti. Serta-merta ramai pemandu teksi yang putus rezeki.
Ramai yang kasihan dengan pemandu teksi tetapi saya mengambil jalan itulah
pengajaran yang kita perlu beri.
Dahulu, semasa teksi ‘berkuasa’, mereka menjalankan
perkhidmatan yang entah apa apa. Mereka menipu penumpang dengan bermacam cara.
Mereka bukan sahaja menipu harga, malah kadang kala marah atau kasar kepada
penumpang juga. Apabila penumpang tahan untuk pergi ke sesuatu destinasi, ramai
yang tidak mahu berhenti. Kononnya mereka tidak lalu di kawasan yang penumpang
mahu pergi. Itu belum kes jenayah yang mereka lakukan banyak kali seperti
rompak, samun, cabul dan lain lain lagi. Sebab itulah bagus Grabcar dan Uber
menjadi pengganti. Barulah para pemandu teksi boleh sedar diri.
Saya tidak kata pemandu teksi bersikap buruk semuanya. Ada juga
pemandu teksi yang jujur dan baik-baik belaka. Tetapi oleh kerana beberapa orang
pemandu teksi telah melakukan kebejatan, maka imej pemandu teksi seluruhnya dipandang
dengan penuh kejelikan.
Ya, sudah pastilah saya kasihan dengan nasib yang menimpa mereka.
Tetapi seandainya dari dahulu lagi mereka jaga mutu perkhidmatan teksi mereka,
pastilah perkara semacam ini tidak berlaku kepada mereka. Tetapi oleh kerana
dahulu mereka rasa mereka ‘berkuasa’, lalu mereka lalai dan leka. Sekarang
pengguna atau penumpang sudah punya kenderaan alternatif untuk pergi ke
destinasi yang mereka suka.
Sekalian pemandu teksi tidak boleh marah kepada pemandu
Grabcar dan Uber. Mereka juga tidak boleh sesekali
memburukkan/menghasut/menjatuhkan imej pemandu Grabcar dan Uber supaya
penumpang kembali menggunakan perkhidmatan teksi mereka. Pemandu Grabcar dan
Uber telah mendapat pengiktirafan untuk mengambil penumpang yang diberikan oleh
kerajaan. Mereka juga berhak mencari rezeki di bumi Tuhan. Bahkan mutu
perkhidmatan mereka seribu kali lebih baik daripada perkhidmatan yang pemandu
teksi boleh berikan.
Apabila kita menaiki Grabcar (saya biasa menaiki Grabcar
berbanding Uber), kita sudah tahu berapa ringgit tambang yang akan dikenakan.
Sama ada pemandu Grabcar tersebut melalui jalan yang mengalami kesesakan, penumpang tidak perlu
risau tambang akan dinaikkan. Harga yang perlu dibayar adalah harga yang
tertera dalam aplikasi Grabcar tersebut. Jika di dalam aplikasi Grabcar harga
yang dikenakan sebanyak RM23, maka setelah sampai ke destinasi penumpang tetap
perlu membayar RM23. Harga untuk perjalanan jauh atau dekat sudah diukur dan
dikira sekali dalam aplikasi.
Berbeza sekali dengan teksi. Kita tidak tahu berapakah
tambang yang akan dikenakan jika kita sampai ke sesebuah destinasi melainkan
jika kita biasa ke destinasi tersebut dengan menggunakan perkhidmatan teksi.
Jika laluan yang teksi tersebut gunakan jauh dan sesak, maka tambang yang
dikenakan pastilah tinggi dan banyak. Semakin lama teksi berada di atas jalan
raya (ketika kita menaiki teksi tersebut), semakin tinggilah harganya.
Ramai orang suka menggunakan Grabcar dan Uber kerana ia mudah
diakses di mana mana. Hanya dengan menggunakan telefon pintar sahaja, kita
boleh minta pemandu Grabcar atau Uber datang dengan segera. Berbeza dengan
teksi, kita perlu menunggu teksi di tepi jalan atau di perhentian bas dalam
keadaan panas terik untuk pergi ke sesuatu destinasi. Kadang kala bukan semua
teksi mahu bawa ke tempat yang kita mahu pergi. Jika mereka lalu di kawasan
yang kita mahu pergi, barulah mereka bersetuju untuk menghantar kita sekali.
Dan disebabkan kerenah sebeginilah yang menyebabkan tidak ramai orang mahu
menggunakan perkhidmatan teksi lagi.
Walaupun kita tidak boleh memilih siapakah pemandu Grabcar
atau Uber kita, tetapi pemandu yang ambil kita itu adalah orang yang bersetuju
untuk mengambil kita. Mereka pastilah berada di kawasan yang berhampiran dengan
kita dan bersedia untuk menghantar kita ke tempat yang kita ingin pergi ke
sana. Mereka bersetuju untuk menghantar kita dengan hati yang rela dan mereka
mendapat keuntungan daripada kita. Sebab itulah saya tidak mendengar lagi
pemandu Grabcar atau Uber memarahi penumpang tidak tentu hala.
Walau bagaimanapun, sudah pastilah Grabcar dan Uber itu ada
kelemahan dan keburukannya. Tidaklah semua Grabcar dan Uber itu baik-baik
belaka. Hasil tinjauan saya, saya mendapati bahawa Grabcar dan Uber itu
mempunyai beberapa kelemahan antaranya : (1) pemandu Grabcar dan Uber tidak
memiliki lessen Public Service Vehicle (PSV) (2) kenderaan Grabcar dan Uber
tiada kelulusan Puspakom (3) penumpang Uber tidak dilindungi insurans (4)
kenderaan yang digunakan oleh Grabcar dan Uber tidak terjamin keselamatannya.
Dalam hal ini, terpulanglah kepada anda mahu menggunakan
Grabcar/Uber atau teksi. Masing-masing mempunyai kelebihan dan kekuranganya
yang tersendiri. Saya yakin kebanyakkan pemandu teksi tidak suka dengan
kehadiran Grabcar dan Uber di sana sini. Sebab itulah daripada awal lagi semua
pemandu teksi perlu menjaga mutu perkhidmatan teksi mereka. Jika tidak, inilah
akibatnya yang mereka perlu terima.
walhal pelanggan adalah sumber rezeki, tp mutu perkhidmatan xd baiki, cmmna nak tarik pelanggan kan..
BalasPadam