Rasa
yang hadir semasa membaca novel Kampus karya Syafiq Aizat ini sama seperti
ketika membaca novel Gantung karya Nadia Khan juga. Hal ini kerana, novel ini
sebenarya tidak ubah seperti ‘carbon copy’ kepada novel Gantung yang telah lama
saya baca. Watak dan perwatakan dalam novel ini adalah lebih kurang sama. Cuma
jalan ceritanya sahaja yang agak berbeza.
Watak
Dani adalah jelmaan watak Gibbs dalam novel Gantung sebenarnya. Watak Atiqah
dan watak Lara pun begitu juga. Kedua-dua watak tersebut adalah watak jelmaan
watak Fara dan Deepa sahaja. Mujur Syafiq menjelmakan watak Dean (walaupun
masih ada unsur persamaan) dan watak Daud dalam novel ini. Jika tidak, pasti
novel ini dianggap (ulang : dianggap) meniru novel Gantung serba serbi.
Menelusuri
jalan cerita dalam novel ini umpama ‘berlari di sebuah taman dengan penuh keterujaan’.
Ini kerana, jalan cerita dalam novel ini tidak dileret-leretkan. Jalan
ceritanya bergerak dengan penuh kepantasan. Namun masih boleh dinikmati dengan
penuh rasa keseronokan.
Kekurangan
dalam novel ini adalah terletak pada watak Dani sebagai watak utama. Watak ini
digambarkan sebagai nakal, gila seks, kacak, buaya darat, menyakitkan hati,
perasan bagus, suka memandang rendah pada orang lain, dan kaya-raya. Dia melakukan
seks dengan ramai perempuan dengan menggunakan rupa kacak dan kekayaan ibunya.
Dia menang jawatan ketua kolej pun menggunakan cara yang sama.
Memandangkan
Syafiq sebagai penulis telah menggambarkan Dani sebagai watak utama dengan cara
sebegitu, maka novel ini sudah hilang moral dan mutu. Watak Dani yang bersifat
antagonis itu memang tidak layak langsung untuk menjadi watak utama. Syafiq
sebagai penulis seolah-olah menggambarkan ‘kejahatan’ adalah sesuatu yang
sempurna dan mesti diterima.
Tidak
salah untuk menggunakan watak yang ‘jahat’ sebagai watak utama. Tetapi mestilah
ada balasan yang setimpal yang sewajarnya Dani diterima. Tetapi Dani dilihat
baik-baik sahaja di akhir cerita. Jelas menunjukkan yang Syafiq tidak mahu
langsung mengubah Dani untuk menjadi lebih baik dari sebelumnya. Dani terus
kekal begitu sehingga ke akhirnya. Cuma barangkali dia berubah menjadi baik
sedikit (ulang : sedikit) kesan daripada pembunuhan yang dilakukan oleh Krampus
yang menghantui hidupnya. Saya tidak pasti adakah Syafiq memang cuba untuk
menabalkan ‘kejahatan’ di dalam novelnya?
Ironinya,
watak Daud yang sudah berubah dan sering diperlekehkan oleh Dani, boleh pula
bertemu dengan Krampus pada pengakhiran novel ini. Mengapa Daud yang tidak
banyak melakukan dosa (kalau ada pun cuma bersubahat sahaja), perlu ‘dihukum’
sedangkan Dani yang paling banyak melakukan dosa, masih lagi hidup dengan bebas
dan gembira? Saya tidak pasti apakah tujuan Syafiq menimbulkan unsur paradoks
sebegitu rupa.
‘Kejahatan’
itu tidak berlegar-legar pada watak Dani sahaja. ‘Kejahatan’ yang ditabalkan
dengan penuh rasa gembira oleh Syafiq itu wujud pada watak-watak penghuni blok
A yang lain juga. Watak Dean yang merupakan kawan baik kepada Dani lebih kurang
sama. Dia digambarkan gemar melakukan seks dengan ramai perempuan di dalam
kelas yang berbeza-beza di universiti tersebut bagi memuaskan nafsunya.
Dengan
wujudnya watak Dani sepanjang pembacaan, fikiran pembaca telah disesakkan. Pembaca
akan lebih terkesan dengan watak Dani yang penuh kenakalan (?) berbanding
keseluruhan jalan cerita di ruang fikiran. Pembaca pasti mahu riwayat Dani
segera ditamatkan (oleh Krampus). Namun, di akhir cerita, Dani masih boleh lagi
menikmati hidupnya dengan penuh keriangan. Bahkan, dia boleh membongkar identiti
sebenar Krampus dengan jayanya. Segala kekurangan yang membelengu dirinya
(seperti orang berkawan dengannya kerana harta dan bukan kerana ikhlas atau
suka memperlekehkan orang lain) seolah-oleh tidak memberi kesan besar kepadanya
atau berupaya mengubah dirinya.
Adalah
lebih baik jika watak Haziq dijadikan sebagai watak utama. Meskipun watak ini
tidaklah sebaik mana, tetapi dia lebih baik daripada Dani sekurang-kurangnya.
Peranan yang dimainkan oleh watak ini agak besar juga. Cuma mungkin Syafiq suka
menabalkan ‘kejahatan’ di dalam novelnya, maka watak Haziq kekal sebagai ‘hero’
yang kedua.
Namun
begitu, novel ini masih mempunyai watak yang mempersonakan. Watak Dr Maimon
(tetapi Dani menggelarnya Datin Maimon) adalah watak yang mempunyai kekuatan.
Meskipun watak ini adalah watak sampingan, namun dari segi kewibawaan dan
kebijaksanaan, watak ini memang tiada tandingan. Watak ini – dalam mengawal
Dani – penuh dengan keupayaan. Cuma watak ini telah dirosakkan dengan kenangan
silam yang penuh kepahitan.
Meskipun
novel ini adalah sebuah novel thriller, namun unsur suspen agak kurang di
dalamnya. Unsur suspen yang ada hanya satu sahaja iaitu untuk meneka siapakah
Krampus yang sebenarnya. Meskipun watak-watak yang mencurigakan itu ada, namun
tidak ditimbulkan dengan sempurna. Jadi, unsur suspen yang ada dalam novel ini
adalah kurang berjaya.
Menikmati
unsur suspen dalam novel ini dan unsur suspen dalam novel-novel Ramlee Awang
Murshid memang banyak perbezaan. Menikmati dan melayani unsur suspen dalam
novel Ramlee memang cukup menyeronokkan. Novel Mandatori, Fiksyen 302, Ranggau,
9 Nyawa, Aku Bercerita, Aku Darah Anak Malaysia, Mikhail, Unggu Karmila, dan
sebagainya mempunyai unsur suspen yang cukup berkesan. Cuma dari segi jalan
penceritaan, novel-novel Ramlee perlu ditelusuri dengan penuh kesabaran. Membaca
novel-novel Ramlee umpama mendaki sebuah gunung yang tinggi sambil kepala diisi
dengan beribu pertanyaan.
Apabila
watak Adi telah tertangkap sebagai Krampus yang melakukan pembunuhan dengan
sebanyaknya, ia bukanlah sesuatu yang bersifat luar jangka. Watak Adi tidak
mempunyai peranan yang besar di dalam novel ini. Maka, pendedahan Adi sebagai
Krampus itu langsung tidak mengejutkan sama sekali.
Berbeza
dengan Cik Humaira yang didedahkan sebagai Krampus kedua, barulah boleh dikata
sebagai luar jangka. Cik Humaira yang sentiasa berperwatakkan ‘baik’ semasa
berhadapan dengan Dani itu, tidak disangka berupaya untuk melakukan pembunuhan
dengan kejam sebegitu.
Seandainya
Syafiq sebagai penulis menggunakan watak Haziq atau watak Atiqah sebagai
sebagai Krampus bagi menggantikan watak Adi, pasti kejutan akan lebih terserlah
lagi. Tetapi sayangnya Syafiq menggunakan watak Adi. Maka kejutan itu tidak
dapat ditimbulkan dengan baik sekali.
Bukanlah
mahu dikata watak Adi itu tidak sesuai untuk dijadikan sebagai kejutan sama
sekali, tetapi Adi tidak mempunyai peranan besar di dalam novel ini. Seperti
dalam novel-novel Ramlee Awang Murshid misalnya, setiap watak mempunyai peranan
yang besar di dalam cerita. Setiap watak mempunyai potensi untuk menjadi
penjahat utama. Maka, pembaca pasti akan diasak dengan tanda tanya untuk
mencari siapakah penjahat yang sebetulnya.
Walaupun
novel ini adalah sebuah novel yang menyeronokkan, tetapi membacanya kurang
memberi kepuasan. Kepuasan akan timbul jika Dani yang banyak dosa itu menerima
hukuman atau sekurang-kurangnya memperoleh keinsafan. Justifikasi hukuman yang
hendak dikenakan ke atas Dani wajar juga disertakan. Ia tidak lain dan tidak bukan sebagai satu
peringatan kepada pembaca supaya kesalahan itu tidak wajar diulangi. Tetapi
ingin ditegaskan sekali lagi bahawa Syafiq sebagai penulis memang sengaja
membiarkan kejahatan itu berleluasa dan tidak terhukum di dalam novel ini.
Perlu diingatkan bahawa setiap perbuatan baik atau jahat memang tidak akan
terlepas dari sebarang pembalasan sama sekali. Antara novel Gantung dan novel
Kampus, novel Kampus saya fikir lebih bagus lagi!
Lazimnya karya Syafiq Aizat ada sambungan cerita dari satu novel ke novelnya yang seterusnya. Mungkin watak Dani tu akan terima balasan setimpalnya nanti dalam novel Syafiq seterusnya. huhu. Ramlee Murshid mmg lejen. Novel Gantung antara top selling novel kat Malaysia. Rasanya trend pembaca novel kat Malaysia boleh dibahagikan kepada tiga kategori, 1. Novel indie macam novel Nadia Khan, Syafiq yang fokus pada generasi X, Y dan kawasan semi urban. 2. Novel cintan cintun klise 3. Novel islamic/serius/sastera. huhu.
BalasPadam