Ahad, 11 Februari 2018

SEKITAR KOREA YANG SAYA TEKUNI


Image result for pulau jeju
Sumber : Google


Ketika saya sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Jeju, Korea Selatan baru-baru ini, muncul banyak pertanyaan di dalam diri. Apa sebenarnya yang membawa saya ke sini? Dan mengapa saya begitu teruja sekali? Adakah semata-mata kerana ingin bermain salji?

Saya mula mengenali secara dekat dengan negara Korea Selatan setelah saya menonton beberapa buah rancangan (Running Man khususnya) dan drama daripada negara itu. Kemudian, sedikit sebanyak telah timbul minat di hati saya untuk mengunjungi negara itu. Sudah tentulah bukan negara itu sahaja yang ingin saya kunjungi. Namun, kerana terpengaruh dengan rancangan dan drama daripada negara itulah yang menyebabkan keinginan tersebut semakin melonjak-lonjak di sanubari. 

Bukan sahaja keinginan untuk pergi ke negara itu muncul dalam diri saya, mempelajari bahasa Korea juga turut sama menjelma. Entah mengapa saya merasakan bahasa Korea lebih indah berbanding bahasa Inggeris. Jadi keinginan saya untuk mempelajari bahasa Korea melebihi bahasa Inggeris.  

Dalam lingkungan lima ke sepuluh tahun kebelakangan ini, negara Korea Selatan menjadi tumpuan di segenap segi. Begitu ramai penduduk dunia mahu pergi dan melancong ke Korea Selatan. Rakyat Melaysia juga sudah pastilah tidak mahu ketinggalan. 

Semua ini berlaku adalah disebabkan oleh dunia hiburan. Saya dan sekian ramai penduduk dunia tertarik dengan Korea Selatan adalah kerana terpengaruh dengan dunia hiburan (seperti lagu, rancangan, dan drama) Korea Selatan. Penduduk Korea Selatan amat bijak menggunakan dunia hiburan mereka. Dengan menggunakan dunia hiburan sahaja mereka sudah mampu ‘menawan’ dunia.  

Dengan menggunakan hiburan juga, berjuta-juga penduduk dunia mahu melancong ke negara mereka. Dengan menggunakan hiburan juga, begitu ramai orang ingin menguasai bahasa mereka.

Lihat sahaja rancangan Running Man dan Family Outing sebagai misalan. Rancangan itu bukan sahaja menghiburkan, malah turut sama memaparkan banyak keistimewaan seperti tempat-tempat menarik, makanan, budaya, dan bahasa yang ada di Korea Selatan. Rancangan itu sedikit sebanyak telah memperkenalkan negara mereka kepada penduduk dunia. Terbuktilah bahawa dunia hiburan bukan sahaja mampu menjadikan sesebuah negara itu terkemuka, malah pada masa yang sama turut berupaya meningkatkan ekonomi negara. 

Memandangkan esei ini tidak sampai ke tahap keagamaan (religious), maka unsur negatif dalam dunia hiburan itu saya ketepikan (buat seketika). Saya cuba mencari segi-segi positif dalam dunia hiburan. 

Kita sebagai rakyat Malaysia tidak boleh sekadar melihat sahaja. Kita perlu belajar daripada Korea Selatan juga. Kita perlu belajar untuk menggunakan dunia hiburan kita bagi menjadikan negara kita lebih terkemuka. Kita perlu belajar untuk menggunakan dunia hiburan kita bagi memperkenalkan bahasa dan budaya yang wujud di negara kita. 

Bukanlah saya mahu kata negara, bahasa, dan budaya kita ini tidak terkemuka. Namun, keadaan sekarang masih belum cukup sebenarnya.

Sudah tiba masanya segala filem, drama, dan rancangan yang ada di negara kita, perlu dibuat semakan semula. Segala produk hiburan di negara kita tidak hanya sekadar menghiburkan, tetapi lebih molek jika mampu untuk mencerdikkan pemikiran. Lebih bagus, dalam produk-produk hiburan kita, segala keistimewaan yang ada di dalam negara (seperti bahasa, budaya, tempat-tempat menarik dan makanan) boleh dipaparkan dengan sebanyaknya.   

Kekuatan sebenar produk hiburan Korea Selatan tidak sekadar menghiburkan sahaja, malah kreatif dan luar biasa. Identiti bangsa dan negara juga begitu tebal dalam kebanyakan (ulang : kebanyakan) produk hiburan mereka. Oleh sebab itulah mereka mampu memperkenalkan produk-produk hiburan mereka ke seluruh pelusuk dunia di samping memperkenalkan bahasa dan budaya mereka. 

Pemain-pemain industri hiburan di Malaysia perlu belajar daripada pemain-pemain industri hiburan di Korea Selatan tentang cara-cara memperkenalkan produk-produk hiburan kita ke seluruh pelusuk dunia. Pemain-pemain industri hiburan di Malaysia perlu belajar daripada mereka untuk menghasilkan produk-produk hiburan yang kreatif, menghiburkan, dan bersifat luar biasa (baca : berbeza). Selain itu, produk-produk hiburan kita juga mesti tebal dengan identiti bangsa dan negara bagi memperkenalkan budaya dan bahasa kita. 

Bagi mencapai maksud itu, segala produk-produk hiburan (seperti drama, filem, lagu, dan rancangan) di Malaysia yang memperlihatkan kebodohan, perlulah segera diketepikan. Rancangan-rancangan seperti Motif Viral, Kau Rasa, Dalang Prank dan sebagainya tidak perlulah diwujudkan. Hal ini kerana, rancangan tersebut bukan sahaja tidak mencambahkan intelektualiti rakyat Malaysia, malah membuatkan rakyat Malaysia menjadi semakin dungu sebenarnya. 

Filem, lagu, dan drama kita juga perlulah dibikin bukan sekadar memaparkan nilai-nilai murni, tetapi pada masa yang sama boleh mendidik pemikiran masyarakat serba-serbi. Filem-filem yang berkualiti seperti Hanyut, Jibam, Jagat, Tombiruo, dan sebagainya hendaklah dibikin dengan banyak sekali. Filem Train To Busan yang popular dari Korea Selatan itu bolehlah sedikit sebanyak dicontohi.      

Tidak salah untuk mengagumi Korea Selatan, tetapi belajar daripada mereka juga adalah suatu keutamaan. Jika Korea Selatan boleh menjadi sebuah negara maju, kita juga boleh begitu. Cuma produk hiburan kita yang perlu diubah bagi mencapai maksud itu.

0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.