Sabtu, 15 Julai 2017

TUMPAH SIMPATI KEPADA SURIA LEKAT LEKIT

Image result for suria lekat lekit 


Semasa saya mula-mula aktif menulis blog di sekitar tahun 2014 dahulu, blog Suria Lekat Lekit (www.lekatlekit.com) adalah antara blog yang saya singgah selalu (selain daripada blog Dunia Zumal dan blog Dr Shikin Zainal). Saya ini bolehlah dikata sebagai ‘pembaca senyap’ (silent reader) bagi blognya (sehingga sekarang). Ada sekali dua saya datang singgah dan memberi ulasan di blog miliknya. Dia pun begitu juga. Sesekali datang untuk singgah dan komen di blog saya.  

Dalam agak lama saya berkecimpung dalam dunia penulisan blog secara separuh masa, saya telah melihat sedikit sebanyak perkembangan di blog miliknya. Daripada blog yang hanya menggunakan platform ‘blogspot’, kini telah bertukar kepada platform ‘dot com’. Blognya saya lihat semakin maju hari demi hari. Jumlah pembacanya semakin bertambah-tambah lagi. 

Blognya menjadi begitu popular kerana mempunyai dua kekuatan. Kekuatan pertama adalah pada nama blog ‘Suria Lekat Lekit’ itu sendiri yang sememangnya mempunyai banyak tarikan. Nama blog sebegitu adalah diluarkebiasaan.  

Kekuatan kedua sudah pastilah pada penulisan. Seorang yang hendak bergelar blogger mestilah mempunyai kekuatan dalam bidang penulisan. Dia bukan sahaja berjaya mempersembahkan tajuk entri (artikel) yang menarik, tetapi juga penulisannya agak baik. Sebab itulah blognya ramai orang tertarik. 

Berbeza sekali dengan saya, Suria benar-benar menjadi seorang blogger ketika dia menulis. Dia menulis sama seperti lain-lain blogger menulis. Cara dia menulis adalah gaya seorang blogger menulis. Tetapi saya pula masih kekal dengan gaya penulisan rencana atau kolum ketika saya menulis. Barangkali itulah sebabnya dia telah jauh meninggalkan saya dalam dunia blog. Saya pula kekal di takuk lama dalam dunia blog. 

Sungguhpun dia tidak mencapai tahap populariti seperti mana lain-lain blogger kecapi (seperti Ben Ashaari, Hasrul Hassan, Emas Putih, dan Denaihati), tetapi impaknya dalam dunia blog tetap tidak boleh dipandang sepi. Dia tetap berada dalam gaya dan kelasnya yang tersendiri. 

Baru-baru ini dia telah menerima ujian. Semuanya berpunca akibat  kesalahfahaman yang mungkin disengajakan atau tidak disengajakan. Dia menulis tentang satu produk yang mempunyai bahan merbahaya seperti yang dilaporkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Tetapi pengasas produk itu tidak berpuas hati dengan penulisannya. Lalu pemilik produk itu telah mengambil tindakan saman ke atasnya.  Dia disaman sebanyak tiga juta ringgit banyaknya! 

Bagi blogger sepenuh masa sepertinya, yang sudah pasti mempunyai jumlah pendapatan yang tidak seberapa, jumlah saman sebanyak tiga juta ringgit itu adalah di luar kemampuannya. Dia adalah suri rumah sepenuh masa dan hanya suami dia seorang sahaja yang bekerja. Sudah pasti menghadapi ujian seperti itu, begitu banyak susahnya.

Dia didakwa telah membuat fitnah dalam artikel di blognya (terhadap produk itu). Sepanjang saya kenal dia, penulisan berunsur fitnah begitu jauh dari dirinya. Dia sudah pun mendapatkan pandangan daripada beberapa orang peguam untuk mengesahkan adakah artikel yang ditulisnya itu mengandungi unsur fitnah. Peguam-peguam yang ditemui mengatakan bahawa artikel itu langsung tidak mempunyai unsur fitnah. Artikel itu hanyalah sebagai ‘fair comment’ dari seorang blogger sepertinya. Namun, pengasas produk itu mengatakan bahawa ulasan yang diberikan terlalu melampau sifatnya sehingga menjejaskan perniagaan. Maka, tindakan saman pun dikenakan.

Sebagai seorang blogger sepertinya, pastilah saya memberi sokongan di belakangnya. Saya yakin dia sebenarnya tidak melakukan kesalahan. Apa yang telah menimpanya adalah satu kesalahfahaman atau kesilaptafsiran. Tidak banyak yang saya boleh membantunya melainkan berdoa kepada Tuhan. Moga-moga segala urusannya boleh dipermudahkan. Dan kalau boleh tindakan saman itu segera dibatalkan. 

Sebagai seorang penulis blog yang tidak kaya, dia sekarang ini sedang berusaha untuk mengumpul dana bagi mengambil peguam untuk membela dirinya. Kos mengambil peguam bukanlah murah harganya. Jadi dia mengharapkan sokongan dan bantuan daripada rakan-rakan yang mengenali dirinya. Dan saya lihat ramai blogger menyokongnya dan berusaha untuk membantunya. 

Kepada mana-mana pihak (dalam senarai ‘friendlist’ saya) yang mempunyai kemampuan dari segi kewangan, cadangan (untuk merujuk kes ini kepada mana-mana pihak), produk untuk ulasan berbayar di blognya, atau apa sahaja yang boleh membantunya, harap boleh menghulurkan bantuan dengan segera. Moga-moga segala urusannya boleh diselesaikan dengan serta-merta. 

Kes sebegini adalah sesuatu yang saya sifatkan sebagai luar jangka. Tidak mustahil kes sebegini boleh terkena kepada sesiapa sahaja. Maka berhati-hatilah ketika menulis sesuatu di blog atau di facebook khususnya. Malang itu adalah sesuatu yang tidak berbau sifatnya. 

Nota : bagi sesiapa yang ingin menyampaikan apa sahaja bantuan baik dari segi kewangan, cadangan, atau jalan keluar kepada masalah ini, Suria boleh dihubungi di facebook (https://www.facebook.com/suria.lekatlekit) atau email (lekatlekitgurl@yahoo.com).

Nota : rencana ini juga telah diterbitkan dalam blog saya iaitu https://sayapejuangbahasa.blogspot.com.

       

1 ulasan:

  1. Sama2x lah kita doakan kak suria lekat lekit dapat mengatasi masalah ini. InsyaAllah. Aamin.

    BalasPadam

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.