Jumaat, 24 Februari 2017

PERKARA YANG TIDAK PERLU DILETAK DALAM RESUME KERJA

Image result for temuduga kerja
Sumber : Google

1. Butiran lanjut ketika zaman kolej 

Terlalu banyak butiran mengenai zaman kolej boleh mengganggu ruang dalam resume anda. Jika anda bukan graduan muda, butiran ini sudah tidak relevan lagi bagi majikan. Mereka tidak akan pandang lagi segala penglibatan kokurikulum, ahli kelab persatuan, CGPA, dan sebagainya.  

2. Bahasa

Majikan sudah tidak hairan dengan bahasa melainkan kerja kerja yang anda mohon itu melibatkan penggunaan bahasa. Boleh dimasukkan jika anda mahir dalam bahasa ketiga tetapi jika anda tidak mahir, tidak perlu dimasukkan. Semua industri memerlukan anda menguasai bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.  

3. Internship dan anugerah penghargaan

Butiran ini boleh dimasukkan jika ada kaitan dengan bidang kerja yang anda mohon. 

4. Tempoh perkhidmatan kerja untuk mengukur tahap pengalaman

Berapa lama anda bekerja di sesebuah syarikat bukan lagi aset utama untuk mengukur kehandalan anda bekerja. Ia hanyalah sebagai jangkaan untuk membuat perundingan gaji sahaja. 


 

0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.