Selasa, 3 Januari 2017

NOVEL : MENCARI MAKNA CINTA BAB 18



 

Setelah menghantar Mahani ke klinik, Mahmudah terus membawa Mahani ke rumahnya. Setelah Mahani menelan ubat dan memakan semangkuk bubur ayam yang dimasak oleh Mahmudah, Mahani terus tertidur. Tubuh Mahani sangat lemah. Dia benar benar keletihan dan kesakitan setelah dipukul teruk oleh Sahiril semalam. “Mana Mahani?” Soal Ramli setelah melihat Mahmudah yang muncul dari kamar tidur. 

“Dia tidur. Mungkin penat sangat agaknya.” Jawab Mahmudah. 

“Kejam betul Sahiril tu. Saya tak sangka dia boleh pukul Mahani seteruk itu.” Ujar Ramli. 

“Sahiril memang manusia berhati binatang. Muka saja tampan tapi perangai macam iblis laknatullah.” Kata Mahmudah tidak berpuas hati. 

“Kamu tak kerja ke hari ni?” soal Mahmudah. 

“Tak. Saya ambil cuti sehari. Mari kita ke hospital. Kasihan Irfan seorang diri kat sana.” Ujar Ramli.

“Lupa pula kakak pada Irfan. Jomlah kita pergi hospital. Ani pun asyik tanya pasal Irfan saja.” Ujar Mahmudah. Setelah memastikan Mahani dalam keadaan baik mereka berdua terus manaiki kereta menuju ke hospital. 

“Sebelum kita ke hospital mari kita ke RaHa Hotel dulu.” Ujar Mahmudah sewaktu mereka dalam perjalanan ke hospital. 

“RaHa Hotel? Nak buat apa ke sana?” Soal Ramli yang diserang rasa bingung.


 “Kakak nak cakap dengan Sahiril sikit.” Jawab Mahmudah. 

“Nak cakap dengan Sahiril? Pasal apa? Mahani?” Soal Ramli bertubi tubi. 

“Ya!” Jawab Mahmudah ringkas tapi padat. “Saya rasa lebih baik kakak batalkan saja niat kakak. Saya tak fikir Sahiril nak jumpa dengan kakak.” Kata Ramli. 

“Aku tak kira. Jantan tu mesti diajar. Kakak nak beri

dia amaran supaya dia tak buat Ani macam tu lagi.” Ujar Mahmudah.



“Tapi kak…”   Belum sempat Ramli menghabiskan kata katanya Mahmudah telah memintasnya terlebih dahulu. 

“Jangan banyak cakap. Kakak tahulah apa yang kakak nak buat kat sana nanti.” Kata Mahmudah tegas. Ramli tiada pilihan selain menuruti kata kata Mahmudah.

............................................................................................

“Sahiril ada di dalam?” Soal Mahmudah kepada Mona yang duduk di hadapan bilik Sahiril itu.

 “Maksud cik Encik Sahiril?” Soal Mona yang kaget melihat Mahmudah yang terpacak dihadapannya. 

“Ya. Saya nak jumpa dengan dia.” Jawab Mahmudah. Ramli tidak ada bersamanya. Dia hanya menunggu Mahmudah di kafe hotel tersebut kerana tidak mahu ikut campur. 

“Dia ada tapi dia tak nak jumpa siapa siapa hari ni.” Ujar Mona berterus terang. 

“Terima kasih.” Ucap Mahmudah dan terus merempuh masuk ke bilik Ketua Pegawai Ekskutif  RaHa Hotel itu. 

“Cik! Cik! Cik tak boleh masuk nanti Encik Sahiril marah.” Kata Mona sambil mengejar Mahmudah dari belakang. Sahiril yang sedang menyemak beberapa fail agak terkejut melihat Mahmudah yang masuk ke biliknya secara tiba tiba.

“Siapa yang benarkan dia masuk? Saya dah beri arahan saya tak nak jumpa siapa siapa hari ni.” Jerkah Sahiril pada Mona. Mencerlang mata Sahiril memandang setiausahanya itu. 

“Saya minta maaf Encik Sahiril. Saya dah beritahu pada cik ni apa yang encik arahkan tapi dia tak mahu dengar.” Jawab Mona membela diri. 

“Baiklah. Awak boleh keluar sekarang.” Arah Sahiril dan Mona terus meninggalkan bilik tersebut.

“Kau ni memang manusia tak tahu adab kan? Sudahlah masuk bilik orang tak ketuk pintu kemudian masuk tanpa kebenaran pula tu.” Marah Sahiril. 

“Ya. Memang aku manusia tak ada adab tapi kau manusia berhati binatang. Sanggup kau pukul Mahani macam tu. Suami jenis apa kau ni?” Soal Mahmudah kegeraman. 

“Adik kau tu memang patut dilayan macam tu. Dasar perempuan tak sedar diri. Dia sengaja perangkap aku supaya aku kahwin dengan dia.” Ujar Sahiril.

“Kalau kau bencikan dia sekalipun kau tak berhak nak pukul dia sampai macam tu sekali. Kalau aku buat laporan polis kau boleh kena tahan kau tahu tak. Biar satu Malaysia tahu siapa Sahimi Sahiril bin Mansur yang kejam macam Fiaraun ni.” Ugut Mahmudah. Apabila terdengar nama polis sahaja Sahiril sudah kecut perut. Dia tahu dia telah melakukan kesilapan dengan memukul Mahani. 

“Kau dengar sini baik baik.     Lain kali kalau kau buat Mahani macam tu aku tak akan teragak agak untuk buat laporan polis. Biar kau kena tangkap. Faham!” Kata Mahmudah. Serentak dengan itu dia terus menolak Sahiril sehingga lelaki itu jatuh terduduk ke lantai. Mahmudah terus pergi meninggalkan Sahiril yang dalam keadaan marah. Sakit punggungnya pada waktu itu. Dia tidak menyangkan Mahmudah mampu menolak lelaki yang dua kali lebih besar dari dirinya.

..........................................................................................

Hospital  Kuala Lumpur atau nama singkatannya HKL adalah hospital utama yang terletak di Bandaraya Kuala Lumpur dan merupakan hospital terbesar dibawah Kementerian Kesihatan Malaysia dan antara yang terbesar di rantau Asia. Mempunyai 38

buah jabatan, 23 buah jabatan klinik dan 11 buah klinik perkhidmatan sokongan. 

Terletak di tanah perdana berkeluasan 150 ekar dengan 81 buah wad dan 2502 buah katil. HKL juga mempunyai sebanyak 7000 kakitangan dan hampir 100 buah pekerjaan dalam pelbagai bidang. Mahani, Mahmudah dan Ramli yang berada di HKL pada petang itu begitu gembira melihat Irfan yang dilihat sudah semakin sihat cuma anak kecil itu tidak boleh banyak bergerak kerana tangannya yang patah masih belum sembuh. Walaupun Mahani masih lemah namun digagahi juga dirinya untuk melawat Irfan pada petang itu. 
 
“Ibu, kenapa muka ibu lebam lebam?” Soal Irfan yang sedang mengunyah nasi yang disuap oleh Mahmudah. Mahmudah dan Ramli memandang ke arah Mahani. Mahani pula cuba mencari jawapan yang sesuai untuk menjawab soalan Irfan itu. 

“Semalam ibu jatuh tangga. Itu yang muka ibu lebam lebam.” Bohong Mahani. 

“Kasihan ibu. Lain kali ibu hati hati tau.” Pesan Irfan.

“Amboi, pandainya dia bagi nasihat kat orang. Irfan pun kena hati hati juga kalau tak patah tangan lagi.” Ujar Mahmudah. 

“Ibu, Irfan nak makan ais krim.” Pinta Irfan. 

“Irfan mana boleh makan ais krim lagi. Irfan masih belum sihat lagi. Bila Irfan dan sihat nanti ibu beli ais krim untuk Irfan.” Ujar Mahani memujuk Irfan. Irfan mengangguk tanda faham. 

“Aku rasa aku nak balik dulu kak long.” Kata Mahani.

“Kau nak balik? Kenapa kau tak tidur rumah aku saja?” Soal Mahmudah. 

“Betul tu Mahani. Lebih baik awak tidur rumah Mahmudah malam ni. Saya tak nak awak kena pukul dengan Sahiril lagi.” Ramli menyokong kata kata Mahmudah. 

“Pakcik Sahiril pukul ibu ke?” Soal Irfan. Terpana mereka bertiga mendengar soalan Irfan. Mereka tidak
 sedar yang Irfan juga ada bersama mereka. 
 
“Mana ada Irfan. Semalam pakcik Sahiril pukul pencuri yang masuk rumah ibu.” Jawab Mahmudah bagi pihak Mahani. Mahani dan Ramli berasa lega mendengar jawapan Mahmudah. Mereka tidak mahu budak kecil seperti Irfan mengetahui perkara seperti itu. Cukuplah apa yang telah dilihatnya sewaktu perkahwinan ayah dan ibunya dahulu sebelum mereka bercerai. 

“Aku rasa lebih baik kau tidur rumah aku sehari dua ni Mahani. Aku takut Sahiril melakukan perkara yang sama pada kau lagi.” Ujar Mahmudah. Nada suaranya sengaja direndahkan supaya Irfan tidak mendengarinya. 

“Baiklah.” Jawab Mahani mengalah setelah didesak oleh Ramli dan Mahmudah. 

0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.